Bossuyt_nl_0917

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

U kan hier registreren voor onze maandelijkse nieuwsbrieven.

 

31 - 31/08/2017
30 - 12/07/2017
29 - 01/06/2017
28 - 11/05/2017
27 - 06/04/2017
26 - 02/03/2017
25 - 31/01/2017
24 - 28/11/2016
23 - 21/10/2016
22 - 15/09/2016
21 - 29/08/2016
20 - 07/07/2016
19 - 06/06/2016
18 - 27/04/2016
17 - 01/04/2016
16 - 15/03/2016
15 - 11/03/2016
14 - 02/03/2016
13 - 19/02/2016
12 - 21/01/2016
11 - 17/12/2015
10 - 25/11/2015
9 - 24/11/2015
8 - 05/11/2015
Dag 3 Nieuwsbrief - Meat Expo 2015 - 30/09/2015
Dag 2 Nieuwsbrief - Meat Expo 2015 - 29/09/2015
Dag 1 Nieuwsbrief - Meat Expo 2015 - 28/09/2015
6 - 25/09/2015
5 - 09/09/2015
1 - 08/09/2015
horecplatform mail
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo
CSB_nl_0717 Bossuyt NL 09-17
Actua
‘Kopvleesfretters’ blij met erkenning voor bereiding waar ze hun bijnaam aan danken

Het Dendermonds kopvlees, de bereiding waar de Dendermondenaars hun bijnaam ‘kopvleesfretters’ aan te danken hebben, is erkend als streekproduct. Het is het eerste product uit de Ros Beiaardstad dat die erkenning krijgt. http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160510_02282455

 

 



Actua
Na chocolade en koffie nu ook fairtradetrippen

Fairtradeproducten als koffie en chocolade zijn intussen al ingeburgerd, maar heb je al gehoord van fairtradetrippen? Slager Robby De Rocker uit Vlierzele biedt ze te koop aan. Komen ze misschien uit het zuidelijk halfrond? “Helemaal niet”, lacht slager Robby De Rocker. “Maar belangrijke ingrediënten zoals de rozijnen en suiker wel. Ik koos voor gezonde en eerlijke ruwe rietsuiker die ik koop in de Houtemse Wereldwinkel. Ik kreeg daardoor het fairtradelabel voor mijn ambachtelijk product.” http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160519_02297286



Actua
Water wordt schaars, voedselprijzen verdubbelen mogelijks

De groeiende populatie en daaruit voortvloeiende grotere vraag naar voedsel kan al binnen enkele jaren leiden tot een verdubbeling van de voedselprijzen. Belangrijkste oorzaken: klimaatverandering, waterschaarste en het verdwijnen van landbouwgrond. Dat blijkt uit een rapport van Global Foodprint Network (GFN) in samenwerking met de Verenigde Naties. http://www.hln.be/hln/nl/2656/Global-Warming/article/detail/2710180/2016/05/20/Water-wordt-schaars-voedselprijzen-verdubbelen-mogelijks.dhtml



Actua
Vleesveehouder voelt dat de Belg minder vlees eet

Boerenbond vestigt in zijn ledenblad de aandacht op de zwakke rendabiliteit van vleesveebedrijven. De prijzen van dikbilstieren en -koeien zijn de voorbije maanden gedaald als gevolg van een marktonevenwicht. Er werden meer melkkoeien naar de slachthuizen afgevoerd terwijl de Belg almaar minder vlees eet. In deze moeilijke economische situatie voor vleesveehouders blijven producenten en slachthuizen discussiëren over het transparante wegen, classificeren en schonen van de runderkarkassen. http://www.vilt.be/vleesveehouder-voelt-dat-de-belg-minder-vlees-eet



Actua
Onderzoek: Belg eet minder (vaak) vlees

De Belg eet minder vaak vlees of kiest voor een kleiner stukje vlees. Dat concludeert het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) uit onderzoek dat GfK Belgium voor het centrum verricht. De aankoop van vlees voor thuisverbruik daalde tussen 2002 en 2015 met een kwart. In 2002 ging het nog om 27,1 kilogram per capita, vorig jaar daalde dat naar 19,9 kilogram. http://weekend.knack.be/lifestyle/culinair/onderzoek-belg-eet-minder-vaak-vlees/article-normal-699515.html



Actua
Automatische kassa in opmars bij de lokale voedingswinkel

Automatische, hygiënische kassa’s zijn in opmars bij de lokale voedingswinkel. Uit onderzoek van het NSZ blijkt dat traditionele kassa’s steeds meer worden vervangen door kassa’s waarbij de klant geen geld meer moet overhandigen aan de handelaar, maar zijn muntstukken of biljetten rechtstreeks in de machine deponeert. Zes procent van de zelfstandige voedingswinkels zou op dit moment al met zo’n kassa werken. http://www.gondola.be/nl/news/food-retail/automatische-kassa-opmars-bij-kleine-voedingswinkel



Actua
IFFA 2016 breekt records

Van 4 tot 9 mei tekende de internationale vleesindustrie opnieuw massaal present voor IFFA. De vakbeurs lokte maar liefst 63.000 bezoekers uit 143 landen, wat een toename van 5% tegenover de vorige editie betekent. Zij ontdekten de producten en diensten van ruim duizend exposanten. Op wedstrijdvlak kaapte het Zwitsere team de eerste prijs weg bij de International Young Butchers’ Competition.

 



Actua
Nieuwe aanpak supermarktbranche werpt vruchten af

Geert D'Haese, General Manager Conventional Belgium, “De feedback van retailers en fabrikanten is dat na een project de omzet in de supermarkt met minstens een paar procent stijgt. Dat lijkt misschien niet veel, maar in deze concurrerende retailbranche kan dat soms een verdubbeling van de winst betekenen. Daarnaast zijn kostenbesparingen van tienduizenden euro’s niet ongewoon.”

In de nagebouwde praktijkomgeving van het Impact Centre wordt vooral inspiratie opgedaan. DS Smith, zichzelf profilerend als Packaging Strategists, verschaft inzichten en bespreekt trends waar de bezoekers hun voordeel mee doen. In een vervolgsessie in het PackRight® Centre worden de mogelijkheden samen met de klant verder uitgewerkt tot nieuwe verpakkingsdesigns.

“We waren wat voorzichtig om conclusies te trekken op basis van de eerste bezoeken en gerealiseerde projecten, maar na een jaar zijn we eerlijk gezegd een beetje overdonderd. We wisten dat het effect op de kosten en verkoopcijfers van retailers en fabrikanten groot zou zijn, maar dit overtreft alle verwachtingen.”, aldus de heer D’Haese.

In sommige gevallen werd er door retailer en producent gezamenlijk gewerkt om een bepaald product in de supermarkt beter te laten renderen. Een unicum in deze keiharde branche, waar de verschillende partijen op kostprijs vaak op het scherp van de snede opereren.

Olivia Van Hauwermeiren, Impact Centre Manager vertelt: “Onlangs hadden wij een grote retailer op bezoek die klaagde over de schade van een bepaald product als gevolg van een minimale verpakking. De betreffende producent, ook een bezoeker van het Impact Centre, had het probleem dat zijn kostprijs door dezelfde retailer onder druk gezet werd en hij op alle fronten concessies aan kwaliteit moest doen. Door samen de supply chain te onderzoeken en met de inzet van nieuw ontworpen Shelf Ready Packaging (SRP) haalden we ruim 80.000 euro aan kosten uit de keten.”

Op de vraag wie dat waren, kan mevrouw Van Hauwermeiren slechts glimlachen: “Vertrouwen en confidentialiteit is een absolute voorwaarde voor samenwerking. Wel kan ik aangeven dat het om grote merken gaat. Sommige partijen hebben ons zelfs meerdere malen bezocht en nemen op deze manier een voorsprong op de concurrentie.”

Voor meer informatie www.dssmith-packaging.be, neemt u contact op met DS Smith via +32 9 255 13 13 of Impact.Centre.Gent@dssmith.com



Bedrijven
Werknemers kipbedrijven VS dragen luiers omdat ze niet naar wc mogen

Werknemers van de grootste pluimveeverwerkers in de VS krijgen zo weinig tijd voor toiletbezoek, dat sommigen een luier dragen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse afdeling van de ontwikkelingsorganisatie Oxfam. Om de productielijn op gang te houden, negeren chefs regelmatig verzoeken van het personeel om naar het toilet te gaan. Ook worden ze bedreigd met ontslag. http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2702381/2016/05/12/Werknemers-kipbedrijven-VS-dragen-luiers-omdat-ze-niet-naar-wc-mogen.dhtml



Bedrijven
Verplichte oorsprongsetikettering zou nadelig voor onze exportregio zijn

Het Europees Parlement neemt naar alle waarschijnlijkheid een resolutie aan over verplichte oorsprongsetikettering. "Een meerderheid van de Europarlementsleden gelooft blijkbaar dat het verplicht vermelden van de oorsprong van melk in een potje yoghurt of van vlees verwerkt in een lasagne, de kwaliteit van deze producten verhoogt, fraude bestrijdt, werkgelegenheid beschermt en het consumentenvertrouwen herstelt", zegt Europarlementslid Mark Demesmaeker (N-VA). "Integendeel, zoiets smaakt naar protectionisme, staat haaks op de principes van de eengemaakte Europese markt en is vooral in het nadeel van grensregio's en kleinere exportgerichte regio's." http://www.limburg-actueel.be/index.php?job=lve&id=13173#.V0b4ZqNf1es

 

 

 



Bedrijven
Flashback 1999: dioxinecrisis ontwricht de veehouderij

De dioxinecrisis moet de ‘moeder van alle crisissen’ in de landbouw zijn. Eind mei 1999 raakte de besmetting van veevoeder door industrieel vet bekend, waarna de veehouderij daverde op zijn grondvesten. Veebedrijven worden geblokkeerd en de massale ruiming van dieren schokt de Belg. In de supermarkten zorgt dat voor een ongewoon beeld van lege rekken. De dioxinecrisis was behalve een sanitaire en economische ook een politieke crisis in volle verkiezingsperiode. http://www.vilt.be/flashback-1999-dioxinecrisis-ontwricht-de-veehouderij

 



Bedrijven
Febev vraagt leden varkenshouders te ondersteunen

Febev engageert zich om zijn leden, met name Belgische leveranciers van vers vlees (slachthuizen, uitsnijderijen en groothandels), aan te zetten om deel te nemen aan het inningsmechanisme ter ondersteuning van de varkenshouders. Er wordt een solidariteitstoeslag aan B2C-kanalen in België (retail, slagers en horeca) aangerekend. Alle betrokk en partijen worden aanbevolen om aan dit vrijwillig initiatief deel te nemen. http://www.landbouwleven.be/artikels/febev-vraagt-leden-varkenshouders-te-ondersteunen



Catering & Distributie
100 procent Belgische supermarkt in één dag uitverkocht

Deze week opende in de Brusselse Matongéwijk Belgomarkt, de eerste supermarkt die uitsluitend Belgische producten verkoopt. De nadruk ligt er op biologische, verse producten, waarbij geen bewaarmiddelen worden gebruikt. Een concept dat blijkbaar aanslaat, want na amper één dag waren alle rekken leeggekocht. http://www.hln.be/hln/nl/39/Nina-kookt/article/detail/2709626/2016/05/20/100-procent-Belgische-supermarkt-in-een-dag-uitverkocht.dhtm

 

 

 



Catering & Distributie
Colruyt, Lidl en Carrefour dragen bij aan steunfonds varkenssector

Om de Belgische varkenskwekers te helpen tijdens de varkenscrisis, werd enkele maanden geleden in het ketenoverleg beslist om 15 miljoen euro te verzamelen in een steunfonds. Nu dat fonds in werking is getreden, laten alvast Colruyt, Carrefour en Lidl weten eraan mee te werken. http://www.gondola.be/nl/news/retail/colruyt-lidl-carrefour-dragen-bij-aan-steunfonds-varkenssector



Hygiëne
Duizenden Marokkanen aten bedorven vlees, tien verdachten cel in

De zaak kwam aan het rollen toen in Tanger bleek dat sommige verkopers niet voldeden aan de hygiënenormen. Zij verkochten op straat snacks. Vervolgens werden leden van de bende gearresteerd in Tanger, Larache en Salé. Ook werd 15 ton bedorven vlees in beslag genomen. Volgens BCIJ - gespecialiseerd in terreurzaken - probeerde een aantal verdachten snel geld te verdienen met het vlees om zich aan te sluiten bij Daesh (IS). http://nieuws.marokko.nl/41949/duizenden-marokkanen-aten-bedorven-vlees-tien-verdachten-cel-in/s/e43b5793acd25ca8239d25d8d6d39363/



Randnieuws
Met deze barbecue kan je vlees bakken voor een klein leger

Mathijs Debou en Ann-Sophie Vergauwe hebben de grootste barbecue van het land: een ruim zes meter lang exemplaar dat speciaal voor de Burning Butchers in Nederland werd gemaakt. http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160525_02307202



Randnieuws
Oeps! Slager brengt ode aan veganistische Prince

Met het verlies van een grote superster probeert iedereen op zijn of haar eigen manier te herdenken. Een Britse slager besloot zijn worstjes een paars kleurtje geven om zo een ode te brengen aan de overleden zanger. De Princefan had er echter niet bij stil gestaan dat Prince veganist was, en dus geen enkel dierlijk product at. http://www.metronieuws.nl/xl/raar/2016/04/oeps-slager-brengt-ode-aan-veganistische-prince



Vakbeurzen
MFC-Event 2016. Inhoudelijk verantwoord

Beursvloer
Op MFC-Event 2016 zijn er dit jaar meerdere aanbieders van ingrediënten en zijn ook partijen uit de architectuur, bouw en huisvesting aanwezig. Verder natuurlijk ook procesapparatuur, afwatering, desinfectie en hygiëne, soft- en hardware, meet- en weegapparatuur, verpakkingen en meer.
Copray: „Wat mij ook opviel, was het ons-kent-onsgehalte tussen zowel bezoekers als exposanten. Netwerken en real time contact zijn en blijven belangrijk in het zakendoen. Net zoals kennis delen. Daarom leggen we in de communicatie over het MFC-Event meer nadruk op dat specifieke element van het event. MFC-Event is echt een netwerk- en kennisevent. Met een goede beursvloer.”

Kennis moet je delen
Gebleven is dus het lezingenprogramma rondom een thema. Voor MFC-2016 is gekozen voor het veelomvattende thema ‘Voedselveiligheid en hygiëne’. Copray: „Denk daarbij even niet aan de listeriabacterie. Wij weten hoe belangrijk informatie hierover is, maar daarvoor kan de producent op meerdere plaatsen terecht. Zoals op onze beursvloer. Wij hebben gekeken naar de invloeden die een geslaagde of minder geslaagde voedselveiligheid of hygiëne op de onderneming kunnen hebben. We gaan het dus niet hebben over recalls, maar wel over de kosten van de imagoschade die daaruit voortkomen. Een ander mogelijk onderwerp: waar kijkt een financier naar bij de beoordeling van een investeringslening en in hoeverre wordt gekeken naar de kwaliteit van de productie? Fraude en terrorisme kunnen voedselonveiligheid veroorzaken. Welke kennis gaat ons helpen? Ook de productiezijde van de onderneming komt tijdens het lezingenprogramma aan bod. Wat is een digitale fabriek en wat kan dat betekenen voor de voedselveiligheid en traceability? Waarom gaan supermarkten dieper de keten in en wat betekent dat voor de producent? Kennis moet je delen, daarvan worden we allemaal beter. Met ons lezingenprogramma bieden wij een interessant lezingenprogramma  aan zowel de financieel bestuurlijk als de operationeel bestuurder of manager.”

MFC-Trophy
Terugkerend onderdeel van het MFC-Event is de Industrial MFC-Trophy, een industriële kwaliteitskeuring van vlees-, vis- en kaasproducten. Paul van Trigt, een deskundige als het gaat om vlees, vleeswaren, worst- en traiteurproducten, is juryvoorzitter en organiseert de productkeuringen. Gekeurd worden worstspecialiteiten, vleeswaren, salades, snacks, traiteur-, vis- en kaasproducten. Een product aanmelden kan via http://mfc-event.nl/industrial-mfc-trophy.

MFC-Event, facts&figures
Dit jaar wordt MFC-Event voor het eerst gehouden in de centraal gelegen Evenementenhal Gorinchem. De beurs is geopend op maandag 19 september van 11.00 tot 21.00 uur en op dinsdag 20 september van 11.00 tot 18.00 uur. Op beide dagen is er een (deels gelijk) lezingenprogramma. Op dezelfde beursvloer treft de bezoeker ook Vis Compleet aan, een vakbeurs voor de vissector.
MFC-Event kenmerkt zich door een hoog netwerkgehalte met ruimte voor goede gesprekken en wordt hierom ook door bezoekers gewaardeerd. Toegang, parkeren en eten en drinken zijn gratis.
Aanmelden als bezoeker kan via www.mfc-event.nl