Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

U kan hier registreren voor onze maandelijkse nieuwsbrieven.

 

38 - 06/07/2018
37 - 01/03/2018
36 - 18/01/2018
35 - 14/01/2018
34 - 06/12/2017
33 - 08/11/2017
32 - 28/09/2017
31 - 31/08/2017
30 - 12/07/2017
29 - 01/06/2017
28 - 11/05/2017
27 - 06/04/2017
26 - 02/03/2017
25 - 31/01/2017
24 - 28/11/2016
23 - 21/10/2016
22 - 15/09/2016
21 - 29/08/2016
20 - 07/07/2016
19 - 06/06/2016
18 - 27/04/2016
17 - 01/04/2016
16 - 15/03/2016
15 - 11/03/2016
14 - 02/03/2016
13 - 19/02/2016
12 - 21/01/2016
11 - 17/12/2015
10 - 25/11/2015
9 - 24/11/2015
8 - 05/11/2015
Dag 3 Nieuwsbrief - Meat Expo 2015 - 30/09/2015
Dag 2 Nieuwsbrief - Meat Expo 2015 - 29/09/2015
Dag 1 Nieuwsbrief - Meat Expo 2015 - 28/09/2015
6 - 25/09/2015
5 - 09/09/2015
1 - 08/09/2015
horecplatform mail
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo

Actua
Gouden Tavola bekroont innovatieve producten
  • Gouden Tavola Retail 2018: Socca Chips – Lambert J.L. Ets.


  • Socca is een typisch mediterraans gerecht uit Nice. De chips van chef Luc Salsedo danken hun unieke smaak aan de basis van kikkererwtenbloem. 100% natuurlijke ingrediënten, glutenvrij en vegan.
    >  Lambert J.L. Ets. – stand 151 – www.jllambert.com

 

 

  • Gouden Tavola Retail 2018: Socca Chips – Lambert J.L. Ets.
    Socca is een typisch mediterraans gerecht uit Nice. De chips van chef Luc Salsedo danken hun unieke smaak aan de basis van kikkererwtenbloem. 100% natuurlijke ingrediënten, glutenvrij en vegan.
    >  Lambert J.L. Ets. – stand 151 – www.jllambert.com

 

  • Gouden Tavola Delicatessen 2018: Barista – Kaasboerderij ‘t Groendal


  • In de kaasproductie wordt er gebruik gemaakt van assen, als een natuurlijke barrière voor schimmels en bacteriën. Het unieke aan deze kaas is dat er geen assen, maar gemalen geroosterde koffie wordt gebruikt. Dit resulteert in een halfharde kaas met subtiele koffietoets en opmerkelijke zwartgrauwe natuurkorst.
    Kaasboerderij ’t Groendal – stand 487-E – www.tgroendal.be

 

  • Gouden Tavola Foodservice 2018: Terrines Gourmandes – Belberry Preserves


  • De Terrines Gourmandes van Belberry zijn heerlijke bereidingen op basis van fruit, ui, wijn of graanmosterd. Ze zijn makkelijk portioneerbaar en zijn de perfecte afwerking, van amuses tot dessert. Zes unieke smaken zijn beschikbaar: Rode Ui & Framboos, Wilde Citroen, Bittere Sinaasappel, Paarse Vijg, Sauternes Wijn en Graanmosterd.
    Belberry Preserves – stand 177 - www.belberry.com

 

  • Gouden Tavola Traiteur 2018: Friseline – BelOrta


  • Na twintig jaar verschillende soorten andijvie op natuurlijke manier te kruisen, ontstond deze nieuwe soort die uitgesproken anders is. Het is een frisse en krokante groente die zo aantrekkelijk is door haar eenvoudige bereiding. Deze nieuwe slasoort heeft een mooie gele kleur, gekartelde bladeren en een verfijnde smaak die perfect is voor zowel alledaagse gerechten als speciale gelegenheden.
    >  BelOrta – stand 116 - www.belorta.be

  •  

  •  

eg

NOMINATIES GOUDEN TAVOLA RETAIL

Eerste nominatie retail

 

Vegan roggedesem broodjes met min 35% groenten, klaar om te toasten.

 

Fazer heeft deze broodjes ontwikkeld na internationaal marktonderzoek ivm het dalend broodverbruik bij Millenials. Deze broodjes zijn rijk aan vezels en hebben een heel hoog convenience gehalte. Het unieke is dat 1/3 van de bloem is vervangen door groenten. De broodjes zijn beschikbaar in 2 smaken: rode biet & wortel met 35 % groenten en wortel & pastinaak met 38% groenten. De 6% volkoren roggedesem zorgt voor de volle smaak en vezels. De broodjes zijn afgebakken, voorgesneden en handig verpakt in een gaspack, de consument hoeft die enkel nog te toasten. Convenience van de hoogste plank.

Meer info: Nordic Baking & Cookin

 

Tweede nominatie retail (ex-aequo) retail

Barbecue-innovatie met extra smaaksensatie

 

Heerlijke wrap van malse kip & groenten met wereldsmaken, gewikkeld in een dun houten jasje. Een eeuwenoude bereidingswijze op open houtvuur wordt vertaald naar de moderne gas- & houtskoolbarbecues. Het hout beschermt de wrap en zorgt ervoor dat het product mals en sappig blijft. Door de hitte gaat het hout smeulen en geeft op deze manier een fijne rooksmaak. De wrap bestaat uit sappige malse kippenreepjes, lekkere kruiden en verse groenten, gewikkeld in een hartige pannenkoek. Een streling voor het oog, zowel op de barbecue als op het bord. Beschikbaar in 3 wereldsmaken: Italian, Mexican & Oriental

Mer info: Chicken Masters f Belgium

 

 

 

Tweede nominatie retail  (ex-aequo) retail

 

Gedaan met die plakkende vis op de BBQ

 

Op de barbecue wordt vis steeds benadeeld tegenover vlees. Met deze twee innovaties kan de consument ook lekkere visgerechten klaarmaken op de barbecue. Door de vis beter te beschermen, krijg je een perfect afgewerkt product. Het eerste concept bestaat uit 3 type satés: vis saté in een jasje van Nori, Courgette of gerookt spek. Een tweede innovatie is de zogenaamde Wrap in Wood. Dit houten omhulsel geeft de vis de tijd om langzaam te garen op de barbecue, zonder enig verlies. Dit product wordt voorgesteld op 4 verschillende wijzen. (tortilla wrap - Zalm wrap - Kabeljauw wrap - scampi wrap)

 

 

 

 

GOUDEN TAVOLA DELICATESSEN

 

1ste nominatie delicatessen

Salt of hearts - Camelia

Minder zout – meer smaak

Zout, wie houdt er niet van? Onderzoek heeft echter uitgewezen dat de meeste onder ons te veel zout gebruiken. In deze wetenschap vindt Salt of Hearts zijn oorsprong. Een natuurlijke smaak-versterker met slechts 15% zout. Voor deze blend werkt Mill & Mortar samen met chef en voedingsconsultant Rasmus Bredal die op basis van neurogastronomische principes zowel de maag als de hersenen tevreden stelt. Door de andere basissmaken zuur, zoet, bitter, umami en pikant te versterken en perfect uit te balanceren, hoeft maar weinig zout worden toegevoegd om de smaak van een gerecht naar een hoger niveau te tillen. Salt of Hearts is een 100% natuurlijke en biologische blend op basis van zout (slechts 15%), sumak, geroosterde sesamzaden, koriander, suiker, zeewier, gedroogde paddenstoelen en een snuifje peper.

 

 

 

Tweede nominatie delicatessen

KUU TUBES vazn Kuu

Smaken combineren is ook een vorm van kunst!

 

Met de KUU-tubes kan iedereen creatief zijn aan tafel door zelf een smaak uit te kiezen om een gerecht mee te pimpen. Elke tube bevat een artisanale gelei met een verrassende en ongewone smaak of smaakcombinatie

 

Tafelen wordt een creatief gebeuren. U creëert met uw verborgen talenten uw persoonlijk smaakkunstwerk, groot of klein. Er zijn 5 KUU Tubes : bosbes en munt, veenbes en bosbessenwijn, vlierbloesem en vanille, theegelei van bosbes, biergelei en gagel . De aluminium tubes worden omzichtig met de hand gevuld en samen met een bijsluiter in een doosje verpakt. Het hoge design-gehalte en de afbeelding van een kunstwerk op het doosje roepen associatie op met smaakkunst. De KUU-tubes zijn volledig lucht- en lichtdicht. Kleur smaak en houdbaarheid blijven zo langer gegarandeerd, ook na opening. Gemakkelijk, praktisch, hygiënisch en volledig recycleerbaar. Lekker mag ook mooi zijn.

 

 

 

 

GOUDEN TAVOLA FOODSERVICE

1ste nominatie Food service

Mini Croques drie smaken

Croque Monsieur compleet anders!

 

In het kader van constante productinnovatie heeft Ovi deze kleurrijke en smaakvolle variant gecreërd. Deze is gebaseerd op de klassieke croque monsieur. Zowel formaat, kleuren en smaken zijn compleet nieuw. 3 smaken: mini croque met zalm, mini croque met chorizo en een mini croque op basis van kip. Diepvriesproduct met hoge convenience graad. Een klassieker met een nieuwe impuls. 

 

Tweede nominatie Foood Service

 

Bloemkoolrijst  natuur van Grenyard Frozen Belgium

Bloemkoolrijst is een enorm veelzijdig, gezond alternatief voor rijst. Lekker licht, vol van smaak en koolhydraatarm! Bovendien is bloemkoolrijst caloriearm, glutenvrij, zonder allergenen en paleo-vriendelijk. Met bloemkoolrijst wordt het makkelijker om meer groente te eten. Met deze vriesverse bloemkoolrijst kan je eindeloos variëren: kook het zoals rijst of couscous, verwerk als risotto, pizza-bodem,... Bloemkoolrijst is kant en klaar - tijdbesparend en praktisch. Het bespaart de moeite en tijd die gepaard gaat met het maken van bloemkoolrijst uit verse bloemkool. De bereiding is snel en eenvoudig. Bovendien is dit vriesverse product lang houdbaar en makkelijk te doseren : je neemt de hoeveelheid die je nodig hebt en de rest kan weer in de diepvries. Geen verspilling dus.

 

 

 

Gouden Tavola Traiteur

1ste nominatie Filet Salami van Guy Troch

Salami van Guy Troch Import

Absoluut uniek en innoverend product uit de provincie van Cremona (Italië), waarbij een gedroogde varkensfilet verwerkt en centraal gepositioneerd wordt in een salami. Het totale productieproces beslaat zo`n 100 dagen en is 100 % artisanaal en manueel. Dit van origine bulk product werd gedurende 1,5 jaar ook ontwikkeld in een snijpaal voor industriële versnijding en staat nu op punt. De moeilijkheid bestond er voornamelijk in de filet centraal in de snijpaal te positioneren en de filet de hele lengte van de snijpaal door te plaatsen. Het resultaat is een homogeen en stabiel product, dat echt innoverend en onderscheidend is voor de Belgische markt. Het product is beschikbaar in 2 versies: gehele te versnijden salami of retailverpakking van 80 à 100 gr. Hele zuivere, pure en zachte smaak, de combinatie van de gedroogde filet en de salami is een echte voltreffer.

 

 

Tweede nominatie delicatessen

Cornquet : nieuwkomer in het aanbod van zetmeelproducten.

 

Cornquet is een kroket gemaakt op basis van maïs en biedt een alternatief voor aardappelproducten, pasta en rijst. Cornquet is glutenvrij, zo kan iedereen aan tafel genieten van hetzelfde heerlijke product. 3 smaken: Veneto, een verwijzing naar de traditionele herkomst. Fines Herbes, kroket waar een selectie van verse tuinkruiden wordt aan toegevoegd. Marrakech, kroket op smaak gebracht met Ras el hanout. Voor voedingsbedrijven bestaat de mogelijkheid om een gepersonaliseerde kroket te laten ontwikkelen. Zo kan Cornquet zorgen voor een extra smaakbeleving op het bord! Cornquet is een diepvriesproduct.

 

 

 

 

           

 

 

an roggedesem broodjes met min 35% groenten, klaar om te toasten.

Fazer heeft deze broodjes ontwikkeld na internationaal marktonderzoek ivm het dalend broodverbruik bij Millenials. Deze broodjes zijn rijk aan vezels en hebben een heel hoog convenience gehalte. Het unieke is dat 1/3 van de bloem is vervangen door groenten. De broodjes zijn beschikbaar in 2 smaken: rode biet & wortel met 35 % groenten en wortel & pastinaak met 38% groenten. De 6% volkoren roggedesem zorgt voor de volle smaak en vezels. De broodjes zijn afgebakken, voorgesneden en handig verpakt in een gaspack, de consument hoeft die enkel nog te toasten. Convenience van de hoogste plank.

 

 

 

http://www.tavola-xpo.be/nl/programma/gouden-tavola-laureaten/#ad-image-img6831

Tavola: zondag 11, maandag 12 en dinsdag 13 maart in Kortrijk Xpo. Leg uw bezoek vast en reserveer uw gratis badge via www.tavola-xpo.be



Actua
Gouden Tavola
  • Gouden Tavola Retail 2018: Socca Chips – Lambert J.L. Ets.
    Socca is een typisch mediterraans gerecht uit Nice. De chips van chef Luc Salsedo danken hun unieke smaak aan de basis van kikkererwtenbloem. 100% natuurlijke ingrediënten, glutenvrij en vegan.
    >  Lambert J.L. Ets. – stand 151 – www.jllambert.com

 

 

  • Gouden Tavola Retail 2018: Socca Chips – Lambert J.L. Ets.
    Socca is een typisch mediterraans gerecht uit Nice. De chips van chef Luc Salsedo danken hun unieke smaak aan de basis van kikkererwtenbloem. 100% natuurlijke ingrediënten, glutenvrij en vegan.
    >  Lambert J.L. Ets. – stand 151 – www.jllambert.com

 

  • Gouden Tavola Delicatessen 2018: Barista – Kaasboerderij ‘t Groendal
    In de kaasproductie wordt er gebruik gemaakt van assen, als een natuurlijke barrière voor schimmels en bacteriën. Het unieke aan deze kaas is dat er geen assen, maar gemalen geroosterde koffie wordt gebruikt. Dit resulteert in een halfharde kaas met subtiele koffietoets en opmerkelijke zwartgrauwe natuurkorst.
    Kaasboerderij ’t Groendal – stand 487-E – www.tgroendal.be

 

  • Gouden Tavola Foodservice 2018: Terrines Gourmandes – Belberry Preserves
    De Terrines Gourmandes van Belberry zijn heerlijke bereidingen op basis van fruit, ui, wijn of graanmosterd. Ze zijn makkelijk portioneerbaar en zijn de perfecte afwerking, van amuses tot dessert. Zes unieke smaken zijn beschikbaar: Rode Ui & Framboos, Wilde Citroen, Bittere Sinaasappel, Paarse Vijg, Sauternes Wijn en Graanmosterd.
    Belberry Preserves – stand 177 - www.belberry.com

 

  • Gouden Tavola Traiteur 2018: Friseline – BelOrta
    Na twintig jaar verschillende soorten andijvie op natuurlijke manier te kruisen, ontstond deze nieuwe soort die uitgesproken anders is. Het is een frisse en krokante groente die zo aantrekkelijk is door haar eenvoudige bereiding. Deze nieuwe slasoort heeft een mooie gele kleur, gekartelde bladeren en een verfijnde smaak die perfect is voor zowel alledaagse gerechten als speciale gelegenheden.
    >  BelOrta – stand 116 - www.belorta.be

 

Tavola: zondag 11, maandag 12 en dinsdag 13 maart in Kortrijk Xpo

 

Leg uw bezoek vast en reserveer uw gratis badge via www.tavola-xpo.be



Actua
Heerlijke delicatessen en producten van hoge kwaliteit Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

Tijdens Tavola staan beleving, contacten en delicatessen centraal.  Van retail, groothandel, speciaalzaak tot catering: van 11 tot 13 maart brengt Tavola de foodcommunity samen. 

 

Een hoogstaande selectie van exposanten en van producten

 

Tavola 2018 presenteert in 5 sfeervolle beurshallen meer dan 425 streng geselecteerde exposanten met enkel hoogwaardige food & drinks.  Onder hen heel wat bedrijven die om de 2 jaar trouw op de afspraak zijn, maar ook steeds minimum 1/3 van de exposanten die er bij de vorige editie niet bij waren.  Dus tal van ontdekkingen gegarandeerd ; ook voor trouwe bezoekers! 

 

Bepalend voor de aantrekkingskracht en de uitstraling van Tavola is de sterke mix van marktleiders van kleine ambachtelijke producenten.  Wegens het grote succes van de zones met kleine uniforme stands voor artisanale fabrikanten, worden deze editie extra zones voorzien voor deze originele en kwalitatieve producten.  

 

Er zijn opnieuw heel wat exposanten uit het buitenland, met zowel individuele deelnames als via internationale paviljoenen uit onder meer Nederland, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, Groot-Brittannië, Ierland, Italië, Spanje, Zwitserland, Polen, Letland, Estland, USA, Canada, Zuid-Afrika,…  

 

Zo presenteert Tavola een uniek assortiment van hoogwaardige producten uit alle productsectoren.  Binnen deze categorieën ontdekt men ook biologische en ecologische voeding ; streekproducten en etnische voeding ; glutenvrije en allergenenvrije voeding ; halal / koosjer, ... 

 

Op zoek naar een specifieke leverancier of een uniek product?  De Tavola-exposanten brengen een unieke mix van kennis, innovatie en ervaring samen.  Bekijk de lijst en selecteer de deelnemers en productgroepen op www.tavola-xpo.be/exposanten

 

 

Hotspot voor smaak en business
alle foodprofessionals onder één dak

 

Tavola is het professionele Mekka voor foodlovers en fijnproevers uit 30 landen.  Aankopers en verantwoordelijken van aankoopcentrales, grootdistributie, groothandel, speciaalzaken, webshops, cateraars, producenten en vakpers ontmoeten elkaar in de beste omstandigheden.  Klaar voor nieuwe indrukken en business. 

 

Haal alles uit uw bezoek:  bekijk en selecteer de deelnemers en productgroepen op www.tavola-xpo.be/exposanten

 

 

Gouden Tavola

De food innovaties van 2018

 

Proef en bepaal zelf de culinaire trends van de toekomst.  De Gouden Tavola bekroont de meest opmerkelijke vernieuwingen van 2018 van food en drinks in vier categorieën.  In de innovatiegalerij ontdekt u de selectie van de professionele jury en brengt u zelf uw stem uit. 

 

  • Retail (producten voor zelfbediening
  • Traiteur (producten verkocht via traditionele bediening)
  • Foodservice (voor cateringorganisaties)
  • Delicatessen (voor delicatessenzaken)

 

 

Food Business Meetings

Reserveer uw professionele tête-à-tête

 

Geen tijd te verliezen? Tijdens de Food Business Meetings bepaalt u het gespreksonderwerp en uw gesprekspartner. Selecteer vandaag al wie u wilt ontmoeten en maak meteen uw afspraak.

Met dank aan Enterprise Europe Network.

 

Plan uw contacten: surf naar www.tavola-xpo.be/meetings, creëer uw profiel en klik uw afspraken aan (tot 9 maart).

 

 

In cijfers

 

11.000 m² 

Een uitzonderlijk grote verzameling fijne voeding onder één dak.

 

15 landen

Een internationale selectie sterke merken, private brands en nieuwe ontdekkingen.

 

425 bedrijven

Van dynamische multinationals tot creatieve KMO’s en ambachtelijke fabrikanten.

 

17.000 bezoekers

Food professionals uit retail, speciaalzaken en catering uit 30 landen

 

3 dagen

Tavola is van 11 tot 13 maart het epicentrum van foodprofessionals.

 

 

Praktisch

 

Zondag 11 maart, maandag 12 maart & dinsdag 13 maart 2018

Van 10 tot 19u ; op dinsdag tot 18u

 

Kortrijk Xpo, Doorniksesteenweg 216, 8500 Kortrijk (België)

 

Tavola is enkel voor foodprofessionals

Reserveer uw gratis bezoekersbadge online via www.tavola-xpo.be >>

 

Meer info:

Kortrijk Xpo

+32 56 24 11 11

tavola@kortrijkxpo.com

www.tavola-xpo.be

 

 

Blijf op de hoogte

 

Facebook.com/tavola-xpo

Twitter.com/tavola_xpo

Instagram.com/tavola_xpo

Linkedin.com/company/tavola-xpo

 

 



Actua
Onderzoek in de dierlijke sector: Europees topcongres komt naar Vlaanderen

EAAP heeft tot doel om het onderzoek – publiek en privaat- aangaande landbouwdieren te verspreiden, te stimuleren en  te stroomlijnen. Sam De Campeneere (ILVO) : Omdat  België als één van de 35 landen lid is van EAAP lid kunnen alle Belgische geïnteresseerden zich gratis registreren bij EAAP (dit kan op : http://www.eaap.org/eaap-form/) en ontvangen ze dan ook de nieuwsbrief. “ 

 

Het jaarlijks EAAP congres, het grootste Europese wetenschappelijke congres voor de dierlijke productie, wordt beschouwd als een ‘niet te missen’-afspraak, met een 1000-tal presentaties (mondelinge voordrachten + posters) en met in totaal 1100-1300 aanwezigen. In de programmatie zit het hele wetenschappelijke scala: genetica, voeding, welzijn, diermanagement en gezondheid, fysiologie, rundvee-, schapen- en geiten-, varkens-, pluimvee- en paardenproductie en dierlijke landbouwsystemen.

 

Er worden altijd ook specifieke sessies ingericht om de interactie tussen de bedrijfswereld en de onderzoekswereld te bevorderen. Daardoor nemen naast academici ook heel wat bedrijfsmensen en vertegenwoordigers van de overheid deel aan het congres.

 

Sam De Campeneere (ILVO): “De dierlijke sector heeft in een dichtbevolkte regio als de onze te kampen met vele uitdagingen. In Vlaanderen en in België zijn er ook heel wat partijen bezig met onderzoek in de dierlijke sector. Hoe meer partijen rond eenzelfde thema werken, des te  belangrijker wordt uitwisseling van kennis en samenwerking.  Hetzelfde geldt  op het internationaal niveau. Wij hebben in het verleden al vaker meer kracht kunnen geven aan ons Vlaams onderzoek door internationaal te netwerken. Vandaar het belang van een organisatie als EAAP die als landenfederatie dergelijke samenwerking nastreeft voor de dierlijke productie en het jaarlijkse congres waar het uitgebreide netwerk samenkomt.”

Bron: Agripress

 

Naast het wetenschappelijke aspect is een dergelijk congres voor het organiserend land een unieke gelegenheid om de specificiteit en de sterktes van zijn dierlijke sector aan de wereld te tonen. Dit gebeurt dan tijdens de sociale evenementen of tijdens de technische tours op de laatste dag van het congres. Voor bedrijven die internationaal actief zijn of internationaal willen groeien  is het een geschikte  kans om hun netwerk te onderhouden en verder uit te bouwen.

 

Concreet  verwacht het EAAP tussen de 1000 en 1300 specialisten veehouderij (-onderzoek) in Gent, van 26 tot 30  augustus 2019,  in het ICC (International Congres Center).

 

Voor bedrijven die een vorm van sponsoring of samenwerking zouden overwegen  kan EAAP2019-Gent  een unieke gelegenheid om de Belgische landbouwsector in beeld te brengen voor een internationaal netwerk van onderzoekers en vertegenwoordigers van industrie en overheid.

 

 

 

 

 

 

 

 



Actua
Opnieuw vlees van mishandelde dieren bij Delhaize en Colruyt

https://www.tijd.be/ondernemen/retail/opnieuw-vlees-van-mishandelde-dieren-bij-delhaize-en-colruyt/9981625.html

Opnieuw blijkt dat Belgische supermarktketens vlees verkopen van dieren die mishandeld zijn. In een filmpje gemaakt door journalisten van de Spaanse tv-zender La Sexta en dierenrechtenorganisatie Animal Rights is te zien hoe in boerderijen van de Spaanse vleesverwerker El Pozo zwaar misvormde varkens rondlopen.

 

Sommige hebben gezwellen groter dan een voetbal. Andere dieren hebben verwondingen of liggen dood op de grond, tussen nog levende varkens. De journalisten en activisten zeggen dat dieren leefden in hun eigen uitwerpselen.

Het vlees van El Pozo is te koop bij Delhaize en Colruyt

 

Volgens Animal Rights wordt het vlees van de misvormde dieren in de supermarkt verkocht. 'In het slachthuis worden delen die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie verwijderd. Dat laten de huidige regels toe', klinkt het. El Pozo wijst erop dat het de Spaanse en Europese wetgeving respecteert.

Chorizo

 

In België ligt het vlees van El Pozo bij Colruyt en Delhaize. Colruyt verkoopt één product en Delhaize een tiental. Het gaat om typisch Spaanse producten zoals chorizo.

" We werken meer dan tien jaar samen met El Pozo en nog nooit zijn er problemen geweest. "

Roel Dekelver

Woordvoerder Delhaize

 

'We zetten de samenwerking met El Pozo tijdelijk stop', zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. 'We nemen geen nieuw vlees van El Pozo meer aan.'

 

Maandagnamiddag besloot Delhaize ook het vlees dat toen in de winkel lag te verwijderen. Zo kwam het terug op zijn beslissing van eerder op de dag, toen de keten zei dat ze vlees dat toen al in de rekken lag nog zou verkopen.

 

In de komende weken zal Delhaize de zaak onderzoeken. 'De beelden spreken voor zich, maar we willen niet vooruitlopen op de feiten. We werken meer dan tien jaar samen met El Pozo en nog nooit zijn er problemen geweest. We zullen bekijken of we definitieve maatregelen nemen ten opzichte van El Pozo.'

 

Ook Colruyt neemt het vlees uit de rekken. Het bedrijf wil niet verder reageren op de zaak.

Ook in België

 

Het is de derde keer in 12 maanden tijd dat Animal Rights naar buiten brengt dat dieren worden mishandeld in Europese slachthuizen. In maart 2017 bleek dat in het Debra-slachtuis in Tielt varkens werden mishandeld. In september was op videobeelden te zien dat de Verbist-groep koeien mishandelde in zijn slachthuis in Izegem.

" We kunnen onze controleurs niet permanent in het slachtuis laten controleren. "

Roel Dekelver

Woordvoerder Delhaize

 

Bij die twee zaken en die van het Spaanse slachthuis was Delhaize betrokken. Faalt het controlesysteem van de supermarktketen? 'Nee', zegt woordvoerder Dekelver. 'We sturen geregeld controleurs, zowel aangekondigd als onaangekondigd, naar de slachthuizen waarmee we samenwerken. 10 dagen geleden is een van onze verkopers nog aangekondigd gaan controleren bij El Pozo.’ Op de vraag hoeveel keer Delhaize in de afgelopen maanden een controleur naar El Pozo heeft gestuurd, kon de keten  niet antwoorden.

 

Delhaize zegt dat het controlesysteem niet volledig waterdicht kan zijn. ‘We kunnen onze controleurs niet permanent in het slachtuis laten controleren. We kunnen niet volledig uitsluiten dat er wel eens iets misloopt.'

Bron: De Tijd

 

 

 

 

 

 

 



Actua
Flexi-jobs in de kleinhandel beloven succes te worden: 77 procent Vlaamse handelaars wil één of meerdere flexi-jobbers inzetten

 

Nagenoeg 8 op de 10 Vlaamse kleinhandelaars willen flexi-jobbers in dienst nemen om hen bij te staan tijdens piekmomenten. Nu al werkt 59 procent van de detailhandelaars met tijdelijke krachten, voornamelijk studenten en uitzendkrachten. Dat alles blijkt uit onderzoek van NSZ waaraan 599 zelfstandige handelaars uit de meest diverse sectoren (voeding, kleding, multimedia…) hebben deelgenomen. In Brussel en Wallonië is het enthousiasme iets minder groot omdat flexi-jobs daar minder gekend zijn. Toch wil ook 53 procent van de Brusselse en Waalse winkeliers flexi-jobbers inschakelen.



Actua
Hoogleraar pleit voor gebruik meer insecten

Eetbare insecten zijn een volwaardig en gezond voedingsmiddel en hebben bovendien in vergelijking met vlees ook een veel kleinere ecologische voetafdruk. De Leuvense hoogleraar en microbiologe Leen Van Campenhout houdt in Campuskrant een pleidooi voor meer insecten in onze voeding.

Bron: Campuskrant



Bedrijven
Rony Lekens uit Ursel stopt ermee

Ursel is in diepe rouw nu beenhouwer Rony Lekens na 46 jaar een punt heeft gezet achter zijn slagerscarrière. Voor zijn gehakt en preparé reden velen enkele kilometers om. De man geeft zijn recepten wel door aan zijn opvolger.



Bedrijven
Bob de Waele neemt Aula over ​

Gent Bob De Waele en zijn vrouw Mieke Koch komen allebei uit een andere business. Hij slagerszoon, zij de dochter van een aannemersfamilie. 

‘We moesten kiezen wat we zouden doen. Mieke wou alleszins de zaak van haar ouders niet overnemen. Dus werd het de slagerij. Ik wilde dat ze eerst de stiel leerde in een andere zaak dan de onze. En dus hielp ze 28 jaar geleden een jaar lang mee in Aula. Ik was toen al goed bevriend met Sosthenes (Dekeyzer, red.).’ 

Een jaar later begon het koppel een eigen slagerij. Eerst met twee man. Toen ze het vorige november doorgaven aan een nieuwe eigenaar was dat al 21 man.

‘Ik zal vaak in de winkel te zien zijn. Ik voel me niet te goed om achter de kassa te staan’ Bob De Waele Slager 

Tien jaar geleden dacht De Waele er voor het eerst aan om de zaak van zijn vriend over te nemen. ‘Het bleef een stille droom, maar sinds een jaar of vijf werden de gesprekken concreter. Vorig jaar kwam alles in een stroomversnelling. Ik kreeg de kans om mijn droom waar te maken. Waar je ook gaat in België: elke slager kent Aula. Elke leverancier wil er leveren. Dit is echt het Walhalla. Als je het met voetbal vergelijkt: Real Madrid. Klanten komen van overal in het land.’

Aula is veel meer geworden dan een slagerij. Het is een luxesupermarkt met intussen 47 personeelsleden. ‘Er is een ongelofelijke structuur. Ook als ik er niet ben draait de machine. Iedereen kent zijn taak perfect, dankzij mijn voorganger.’ 

Op dat vlak wil hij dezelfde patron worden. ‘De winkel lag er altijd bij als een juweeltje. Wel: ik ga dat juweel even hard blijven opblinken. En net als Sosthenes zal ik vaak in de winkel te zien zijn. Ik voel me niet te goed om achter de kassa te staan of een broodje te smeren.’

De Waele wil wel zijn eigen accenten leggen in de Volderstraat. ‘Tot een tijd geleden kon je hier eten aan een toog in het midden van de winkel. Ik wil dat er opnieuw zoiets komt. Nog voor de zomer komt er aan de straatkant een plek waar je hip streetfood zal kunnen eten. Hip en lekker. Gent verdient zoiets.’ 

Mogelijk brengt hij ook bekende klanten mee. ‘Koning Albert en koningin Paola waren klant van mij. Ik leverde aan het Paleis. Twee keer zijn ze persoonlijk bij mij in de winkel geweest. Die mensen willen ook graag eens zelf kiezen.’

Dekeyzer blijft nog even meewerken in de slagerij. ‘Zolang Bob me wil of kan gebruiken. En daarna? Met pensioen. Het is genoeg geweest. Ik wil nog werken, maar dan zal het vrijwilligerswerk zijn. Ik ben pas 52, maar ik heb gewerkt voor twee.’ 

bron: De Standaard

 



Bedrijven
Slagerij Van de Velde-Van Tomme in Gent heeft weinig zin om parkeerplaatsen af te breken


Bekende slager heeft geen zin om drie illegale parkeerplaatsen op te breken

Het Gentse parket eist dat slagerij Van de Velde-Van Tomme in de Hogeweg drie illegale parkeerplaatsen afbreekt. De slager wil dat niet omdat er in de buurt al zo weinig parkeerplaatsen zijn.De slagers bouwdn enkele jaren geleden 50 meter verderop, in de Sint-Bernadettestraat, in de voortuin van een appartementsgebouw waar ze eigenaar van zijn, vijf parkeerplaatsen. Dat terwijl voor slechts twee parkeerplaatsen een vergunning was uitgereikt. Omdat de slager en zijn vrouw ook na verschillende waarschuwingen weigerden de situatie aan de vergunning aan te passen, bracht het parket de zaak begin januari voor de correctionele rechtbank. Daar eiste het openbaar ministerie behalve een boete van 18.000 euro ook dat de drie illegale parkeerplaatsen zo snel mogelijk worden opgebroken.Het is volgens de slager en zijn vrouw “ruimtelijk onverantwoord” om de parkeerplaatsen terug te brengen naar de vergunde toestand. Op 6 februari doet de rechtbank uitspraak in deze zaak. Bron: Het Nieuwsblad



Beurzen
Slavakto 2018 komt er aan

Op 5 en 6 november vindt de Slavakto weer plaats in de Jaarbeurs Utrecht. De editie heeft een nieuwe opzet gekregen waar exposanten en bezoekers actief deelnemen aan proeverijen en wedstrijden. Tijdens de beurs vinden de grootste proeverijen plaats en tal van activiteiten en wedstrijden waaraan deelgenomen kan worden. Kortom: tijdens Slavakto 2018 zijn de bezoekers ook deelnemers. Naast de vertrouwde vakwedstrijden vinden ook uitgebreide nieuwe competities plaats: Battles. Het gaat om de volgende onderwerpen: Meatbal (best vleesbal), Meat Creation Competition (het creatiefste product), Gourmetle (best gourmetschotel), Great Meat Presentation (toonbankpresentatie-wedstrijd) en Great Meat Butcher (beste slager 2018)



Charcuterie
Hesp zit vaak vol vulsel naast vlees

Een broodje met groentjes en hesp, het kan lekker zijn. Maar niet elke hesp bevat evenveel vlees. Consumentenorganisatie Test Aankoop onderzocht er 34 uit supermarkten en stelt vast dat in hesp niet enkel varken zit maar een heleboel vulsel. 

“Er waren een tiental producten die een vleespercentage hadden lager dan 95 procent, er was één negatieve uitschieter van maar 72 procent vlees en de rest is opvulsel, water gelatine, eiwit”, zegt Simon November van Test-Aankoop.

Hoeveel varken?
In acht van de 34 gevallen stond zelfs niet eens vermeld hoeveel varken er nu precies in zit. Dat zou wettelijk verplicht moeten worden, zegt Test Aankoop. 

“Soms smukken fabrikanten ook het etiket op. Ze schrijven: er zit rozemarijnextract in of johannesbroodpit. Eigenlijk zijn dat puur additieven maar zo'n benaming staat mooier dan een E-nummer dat de indruk geeft dat het om iets chemisch gaat.”

Albert Heijn
De ham die als slechtst uit de test kwam, was de achterham van Albert Heijn. Ze bevat amper 72 procent vlees. Volgens de keten zijn ze wettelijk met alles in orde omdat de hesp vanuit Nederland wordt geïmporteerd gelden andere regels. Om dit in de toekomst te vermijden, wil Test Aankoop een Europese reglementering

bron: VTM



Gezondheid
Verhoogt bewerkt vlees ook risico op borstkanker?

Uit het onderzoek op basis van gegevens van ruim 260.000 Britse vrouwen blijkt dat postmenopauzale vrouwen die meer dan 9 g bewerkt vlees per dag aten 21 procent meer kans op borstkanker hadden dan vrouwen die geen bewerkt vlees aten. Bij een consumptie van 4 g per dag was de kans 15 procent hoger. Er werd geen verschil in risico vastgesteld bij de consumptie van rood vlees, en evenmin bij vrouwen voor de menopauze die minder dan 9 g bewerkt vlees aten. Een bijkomende analyse van andere onderzoeken waarbij in totaal bijna 1,4 miljoen vrouwen waren betrokken, toonde een verhoogd risico op borstkanker met gemiddeld 9 procent voor postmenopauzale vrouwen die bewerkt vlees eten. 

Bewerkt vlees is vlees dat langer houdbaar is gemaakt door het te roken, te drogen, te zouten of door er conserveringsmiddelen aan toe te voegen. Bijvoorbeeld vleeswaren zoals hesp, salami, bacon, rookworst…

Bronnen
www.ejcancer.com/article/S0959-8049(17)31430-2/fulltext
www.nhs.uk/news/cancer/processed-meats-bacon-may-increase-breast-cancer-risk/

Gezondheid.be



Gezondheid
Consumptie van rood vlees en bereide vleeswaren verhoogt kans op borstkanker

Er was al overtuigend bewijs dat een overmatige consumptie van rood vlees en bereide vleeswaren de kans op dikkedarmkanker en maagkanker verhogen. Er is ook beperkt bewijs dat bereide vleeswaren het risico op slokdarm-, long-, maag- en prostaatkanker doen toenemen. Volgens nieuw onderzoek komt daar nu ook borstkanker bij, tenminste bij vrouwen na de menopauze. De studie verscheen in het European Journal of Cancer.



Internationaal
Stukjes vlees uit het labo (nog wel vlees, maar geen dieren meer eten)

De Duitse pluimveegigant PHW Gruppe investeert op basis van een strategisch partnerschap 3 miljoen dollar in de Israëlische start-up in voedings- en biotechnologie SuperMeat. Het bedrijf werkt aan de kunstmatige productie van vlees op basis van lichaamscellen van pluimvee. Wanneer de methode succesvol is betekent dit dat het houden van vleeskuikens en het slachten van pluimvee voor de vleesproductie overbodig wordt. Bovendien zal de productie vrijwel geen grond en water vragen en wordt de emissie van broeikasgassen tot een minimum beperkt.



Internationaal
Onze honger naar vlees en soja put Latijns-Amerika uit

De groeiende vraag naar vlees en soja uit Latijns-Amerika put de landbouwgronden uit. Als dit niet stopt, dan dreigt er enorme woestijnvorming en ontbossing met catastrofale gevolgen voor het leefmilieu wereldwijd (en een einde aan de huidige voedselstroom naar de rijke landen). “De commerciële landbouw is de belangrijkste motor van de degradatie van landbouwgronden, vooral de productie van vlees, soja en palmolie”, zegt Sally Bunning van het Latijns-Amerikaanse kantoor van de VN-Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO). De verwoestijning “versnelt als gevolg van overbegrazing en de wereldwijd groeiende vraag naar vlees en andere landbouwproducten zoals soja, suiker en katoen.”



Internationaal
Duitse producent van vleeswaren geeft garantie voor productie zonder inzet van antibiotica

 

De Duitse producent van vleeswaren Reinert gaat producten op de markt brengen afkomstig van varkens die tijdens hun leven gegarandeerd nooit een antibioticabehandeling hebben gehad. Het bedrijf kondigde dat op 18 januari aan tijdens de vakbeurs 'Grüne Woche' in Berlijn. Het vlees is afkomstig uit een speciale keten die het Deense vleesconcern Danish Crown hiervoor heeft opgezet. Reinert verwacht dat de eerste producten begin deze zomer in de Duitse supermarkten zullen liggen.



Internationaal
Vlaamse landbouw promoot vleesexport naar Afrika met EU-subsidies

I

In zijn begroting voorziet het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserij Marketing (VLAM) voor het EU-programma Afrika pluimvee en vleeswaren voor dit jaar 519.745 euro. Tachtig procent daarvan ofte 415.000 euro wordt gedekt door de Europese subsidies. Het gaat om het promoten van Belgisch vlees & gevogelte in Afrika. Dat roept de aloude vraag of het verstandig is dat een rijk handelsblok als de EU zijn landbouwers met subsidies ondersteunt om de Afrikaanse landbouwmarkten te veroveren – als je weet dat de overgrote meerderheid van de Afrikanen nog in de landbouw werkt, en dat de Afrikaanse boeren doorgaans op erg weinig steun van hun eigen overheid kunnen rekenen. Bron:Mo



Kort Nieuws
FCK! Grappige excuses Kentucky Fried Chicken voor kipcrisis

KFC hield miden februari 2018 meer dan de helft van haar 900 restaurants in het Verenigd Koninkrijk dicht, omdat de kip niet op tijd kon worden geleverd. Dat kwam door opstartproblemen bij de nieuwe distributeur van KFC, bezorgbedrijf DHL.

 

Anders dan de oude distributeur Bidvest zou DHL nog niet goed zijn toegerust om vers voedsel te vervoeren. DHL wil de distributie vanuit één centraal depot regelen, maar dat bleek moeilijker dan verwacht.

Paniek

De dichte deuren van de restaurants zorgden bij menig kipliefhebber voor paniek. Meerdere mensen in Londen en Manchester belden zelfs de politie, die daar niet op zat te wachten. ,,Het is geen zaak van de politie als je favoriete restaurant niet het menu serveert dat je wenst'', aldus de eenheid in het Londense Tower Hamlets.



Kort Nieuws
Restaurant annex traiteur in Bib Gormand-gids 2018

Je kan er tussen 10 en 17 uur lunchen en tot 19 uur kwalitatieve maaltijden afhalen. “Ons concept verschilt van andere restaurants en dat maakt ons vrij uniek in Brugge”, zegt chef-kok Thibault Van Aerde (35), die samen met zijn echtgenote Jade Oosterlinck (31) de zaak runt. Ze hadden voordien een restaurant in Parijs. “We hebben daar twaalf jaar gewoond. Ik kom uit Gent, mijn echtgenote uit Blankenberge. We besloten na Parijs iets te beginnen in Brugge.”  

Bron: hln



Kort Nieuws
‘De kooikip heeft geen enkele mogelijkheid om kip te zijn’

Kooien voor legkippen zorgen voor veel dierenleed. Daarom zijn zulke kooien in Duitsland vanaf 2025 verboden. Ook in Nederland tracht met  dat in te voeren. Dierenbeschermingsorganisatie Compassion in World Farming (CIWF) vindt alvast dat het Nederlandse parlement hier iets moet aan doen en de kooien verbieden.



Landbouw - Slagers
Slagerij Jan & Karlien wordt Atelier Le Boucher

 

Anderhalf jaar nadat Jan Depoortere en Karlien Vanbiervliet hun slagerij sloten, zorgen hun kinderen Nicolas en Isabelle er opnieuw voor leven in de brouwerij. Onder de noemer Traiteur Le Boucher waren ze achter gesloten deuren al even actief, maar nu ze parking aan de deur wisten te fiksen openen ze vandaag hun culinaire slagerij Atelier Le Boucher.



Onderzoek & Trends
Wereldwijde vleesconsumptie

Uit een studie van het Duitse onderzoeksbureau AMI blijkt dat de Belg gemiddeld 71 kilogram vlees per jaar eet. Tussen 1961 en 2016 is de globale vleesconsumptie meer dan vervijfvoudigd en die trend zal zich naar verwachting verderzetten. Zo zal het vleesverbruik in Azië tegen 2025 naar schatting nog eens met 19 procent toenemen.

 



Onderzoek & Trends
Slagers maken dankbaar gebruik van flexi-jobs

Sinds 1 januari mogen ook gepensioneerden een flexi-job uitoefenen en dat systeem miste zijn start niet: na één maand zijn er al 1.172 gepensioneerden aan de slag.

Al bijna 1.200 gepensioneerden verdienen vandaag een centje bij via een flexi-job, en dat terwijl het systeem voor hen nog maar pas is ingevoerd. Sinds begin dit jaar kunnen ook handelaars (bakkers, slagers, winkels, kappers,...) een flexi-jobber inzetten, en dat kan voortaan dus ook een gepensioneerde zijn.



Onderzoek & Trends
Slagerij Verstappen gaat op tournee

Koen Brughmans en Luc Verstappen trekken rond naar dorpen zonder eigen slagerij. Ze zijn gestart in Viersel. Luc Verstappen uit Sint-Lenaarts kwam op het idee om een marktwagen aan te kopen en er mee op pad te gaan naar dorpen waar geen slagerij is.

 “Of het echt zal aanslaan, moet natuurlijk nog blijken, maar het leek ons het proberen waard”, glimlacht Luc Verstappen. “Een klein jaar geleden vernieuwden we al onze winkel in Sint-Lenaarts en nu wilden we onze grenzen eens verleggen.” In de Antwerpse regio is de marktwagen met verse vleeswaren op maandag te vinden in Viersel (aan het parochiecentrum), op donderdag in Massenhoven (aan de kerk) en op zaterdag in Kalmthout. Er wordt trouwens verder gespeurd naar opportuniteiten in andere gemeentes.

 



Onderzoek & Trends
Dierenmishandeling, zieke kippen en zorgen om eigen gezondheid: de Belg eet alsmaar minder vlees maar de steak zal nooit helemaal verdwijnen

44% van de Blegen at minder vlees, vooral om gezondheidsredenen en de dierenmishandelingin slachthuizen. Toch is een samenleving zonder vlees nog niet voor morgen. “De vleesconsumptie zal bij elk schaneaal blijve afnemen, maar niet voleedig verdwijen.

Bron: Het Nieuwsblad



Publicaties
UNIZO promoot kopen in Belgische winkels: "Buitenlandse webshops gaan uw welvaart niet betalen"

"Niet de groei van e-commerce op zich is daarbij het probleem", verduidelijkt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, "Wel het feit dat Belgische consumenten heel vaak op buitenlandse webshops kopen."

 

"Buitenlandse shops betalen hier geen btw en andere lasten, creëeren hier geen tewerkstelling, dragen niet bij aan onze sociale zekerheid, sponsoren geen lokale voetbalploeg, bouwen niet mee aan het lokale sociale weefsel... Kortom, onze economie en samenleving hebben er niets aan", gaat Danny Van Assche verder. "Daarom roep ik de Belgische consumenten op om meer Belgisch te kopen, in hun eigen belang, voor hun eigen welvaart, in het belang van de lokale jobs... Die buitenla ndse webshops gaan daar niet voor zorgen."

 

In België hebben we een ruime waaier aan lokale webshops, vaak in combinatie met lokale fysieke winkelpunten, waar handelaars van vlees en bloed de dienst uitmaken, benadrukt UNIZO. En die persoonlijk garant staan voor de service aan hun klanten.

 

UNIZO verwijst bovendien naar het online winkelplatform www.storesquare.be, waarin het participeert, samen met Roularta, KBC en ING. "Op dit platform combineren we het beste van twee werelden: meer dan 1.000 lokaal verankerde winkels die hun gevarieerd aanbod optimaal online kunnen verkopen, dankzij een gecentraliseerde logistieke opvolging", aldus nog Danny Van Assche van UNIZO. "Keuze te over voor wie bewust Belgisch wil kopen."

Bron: Agripress

 

 

 

 

 

 

 

 



Retail
Vlees dat via internet wordt verkocht soms van twijfelachtige kwaliteit

VVVI verkoopt vlees via internet tegen prijzen die soms maar de helft zijn van wat er in de supermarkt voor gevraagd wordt. Circa 600 particulieren bestellen er wekelijks via besloten Facebook-groepen. De orders worden via een koelwagen afgeleverd bij circa 40 servicepunten door het hele land, woonadressen van vrijwilligers.

De werkwijze van VVVI is niet tegen de regels. Op de servicepunten wordt vlees vaak korte tijd ongekoeld bewaard. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) vindt dat acceptabel, zo lang de producten bewaard worden bij een temperatuur van beneden 7 graden. Ook is VVVI niet verplicht aan de consument te melden waar het vlees vandaan komt.

VVVI zegt in nauw overleg met de NVWA te werken. Dat een deel van zijn vlees niet goed is, gelooft de eigenaar van het bedrijf niet. "Ik krijg nooit klachten." De ondernemer zegt zijn vlees te betrekken van 'Nederlandse slachterijen'. "Het is gewoon goed vlees. Als bij de Albert Heijn de schouderkarbonade in de aanbieding is, houden ze ribkarbonade over. Die krijg ik dan.”

bron: Brabants Dagblad



Retail
Moeten we blij zijn met meer vlees voor China?

Risico’s van de wereldhandel

Het aanboren van buitenlandse markten houdt altijd een risico in. Politieke en geostrategische evoluties kunnen marktverstorend werken. Kijk naar de Russische appel- en perenboycot. Met onze exportgerichte vleesproductie dreigen we hetzelfde pad te bewandelen. Er zijn goede redenen om aan te nemen dat de gele tijger ons vlees niet zal blijven lusten.

Wat China zelf doet, doet het beter (én meer plantaardig)

Want China investeert zelf massaal in de bouw van varkensstallen. Er worden boerderijen met miljoenen dieren neergezet. Concurreren tegen deze schaal is economische en ecologische zelfmoord. Vleesimport wordt door de Chinese overheid gezien als een overbruggingsmaatregel tot ze zelf aan de vraag kunnen voldoen. Tegelijk probeert de overheid ook de vraag naar vlees te laten dalen. Reden? De toegenomen vleesconsumptie heeft de laatste decennia een explosie van welvaartsziekten veroorzaakt. Daarom wil China haar vleesconsumptie halveren tegen 2030.

Technologische revolutie

Ook op technologisch vlak houdt China de vinger aan de varkenspoot. Ze investeerden vorig jaar meer dan 300 miljoen dollar in een Israëlische kweekvleesproducent. De kans is groot dat binnen 10 jaar kweekvlees of plantaardige alternatieven de concurrentie aangaan met het anonieme bulkvlees uit onze vleesindustrie. Wie zal nog voor dat ongezonde varkenslapje kiezen als er een duurzamer en gezonder alternatief is dat net zo lekker smaakt en nog goedkoper is ook?

Wat in Vlaanderen?

In Vlaanderen blijven we de ene na de andere megastal neerpoten. Deze kunnen enkel overleven dankzij het geld van de belastingbetaler en hebben een afschrijvingstermijn van ettelijke decennia. Snel omschakelen als de markt verandert (zoals de verschuiving naar een meer plantaardig eetpatroon) wordt zo verhinderd. De landbouwers zijn ongevraagd het grootste slachtoffer van deze problematiek. Uiteindelijk krijgt de maatschappij een dubbele rekening gepresenteerd. Want wie gaat de saneringskosten betalen eens deze sector economisch irrelevant geworden is? We moeten dit doodlopend pad durven ombuigen naar een leefbare toekomst voor de landbouwer. Dit kan met een transitiefonds. Diversifiëren of overstappen naar andere bedrijfsactiviteiten die wel een economische en maatschappelijke meerwaarde hebben, wordt zo mogelijk.

Een vlucht vooruit

We hebben in Vlaanderen prachtige onderzoeksinstituten zoals het ILVO Flanders Food. Zij kunnen mee kiezen voor de vlucht vooruit. De organisaties hebben de sleutels in handen om onze voedingsindustrie op de juiste weg te zetten. Tot nu blijven ze te sterk in de greep van de vleesindustrie.

Intussen kijkt de wereld vooruit. Nederland, de Verenigde Staten, Israël en China bouwen volwaardige, toekomstgerichte industriële takken rond plantaardige alternatieven en kweekvlees. Deze boot dreigen we in Vlaanderen volledig te missen. Onze overheid moet de massale steun voor dierlijke productie afbouwen. Belastinggeld zou enkel nog mogen ingezet worden voor het uitbouwen van toekomstgerichte sectoren. De hierdoor uitgebouwde technologische voorsprong creëert economische kansen, nu en in de toekomst. De hoerastemming bij het tijdelijk aanboren van een buitenlandse markt daarentegen, is een economisch luchtkasteel dat zwaar op de maag zal liggen.



Retail
Carrefour opent nieuwe Market op de Ninoofse Steenweg in Anderlecht

In 2017 opende Carrefour een tiental nieuwe Market supermarkten, waarvan 3 nieuwe (Riemst, Vorst Laakdal et Waregem), een overname van 6 winkels en projecten van Ahold-Delhaize (Berendrecht, Lokeren, Ledeberg, Eeklo, Boortmeerbeek et Lille) en opende de groep Mestdagh er 2 onder hetzelfde enseigne (Libramont et La Monnaie).  In Anderlecht opent nu een volledig nieuwe Carrefour Market de deuren, op de Ninoofse Steenweg 721. Dit is de eerste van een tiental Market supermarkten die Carrefour in 2018 wilt openen.

 

In 2016 openden vier nieuwe Markets de deuren, maar in 2017 doet Carrefour Market het nog beter. Naast de 3 volledig nieuwe winkels (Riemst, Vorst Laakdal en Waregem), de 6 overnames van bestaande winkels of winkelprojecten (Berendrecht, Lokeren, Ledeberg, Eeklo, Boortmeerbeek en Lille) en de 2 openingen bij Carrefour Market Groupe Mestdagh (Libramont en Munt) wordt nu een twaalfde nieuwe winkel aan het lijstje toegevoegd. In Anderlecht opent namelijk op een volledig nieuwe Carrefour Market de deuren, op de Ninoofse Steenweg 721. Hierdoor zal de teller eind 2017 op 434 Markets komen te staan.

Winkelen in alle comfort
De klanten van de nieuwe Market van Anderlecht kunnen terecht in zo’n 740 m² winkeloppervlakte, waar plaats is voor brede gangen voor een groot winkelcomfort. Er is een ruime versmarkt, het paradepaardje van Market, met een mooi assortiment verse producten en bakkerijproducten (met in de winkel vers afgebakken broden, broodjes en koffiekoeken).

In het nieuwe moderne gebouw werd een logisch en aangenaam winkelparcours uitgetekend en door de heldere inrichting en lage meubels krijg je een volledig overzicht over de hele winkel.

De gezellige ledverlichting en de zachte kleuren zorgen bovendien voor een aangename sfeer. Ook de duurzaamheid werd niet uit het oog verloren, met de installatie van de nieuwste energiezuinige koelinstallaties op CO² (met panoramische deuren op de koelmeubels).

Een trendy assortiment
Het nieuwe winkelconcept biedt een antwoord op de veranderende behoeften en verwachtingen van de klant, die steeds meer belang hecht aan versheid, kwaliteit, authentieke smaken, maar zich ook van tijd tot tijd een pleziertje wilt gunnen.

Daarnaast worden ook de prijzen niet uit het oog verloren, met heel wat eerste prijzen in het hele assortiment. De winkel speelt in op de huidige voedingstrends met een assortiment glutenvrije en dieetproducten, naast een ruime keuze biologische producten en producten uit de Wereldkeuken.Producten van eigen bodem en het accent op de versmarkt Market geeft de voorrang aan producten van bij ons.

De prachtige versmarkt onderstreept de positionering van Market als dé versspecialist. De afdeling Fruit en groenten krijgt een prominente plaats aan de ingang van de winkel.

Naast de klassieke zuivelafdeling vind je in de traiteurafdeling een ambachtelijk gamma kaas en vleeswaren. De klant die op zoek is naar een snelle maaltijdoplossing vindt zijn gading in het ruime assortiment kant-en-klare gerechten, pasta- en rauwkostsalades, soepen en desserten.

Meer dan ooit werkt Market samen met lokale producenten om het hele jaar door authentieke, lekkere en verse producten te kunnen garanderen. De klanten vinden er bijvoorbeeld enkele lokale, artisanale bieren terug en de vruchtensappen van de Ferme de la Chise. Daarnaast wordt in de afdeling groenten en fruit extra aandacht geschonken aan Belgische producten, met respect voor de seizoenen.  

Ruime openingsuren, extra diensten
Naast zijn ligging zijn de ruime openingsuren een van de grootste troeven van de nieuwe Market aan de Ninoofse Steenweg 721.

De winkel heeft ruime openingsuren en zal ook op zondag geopend zijn van 8.00 tot 20.00 uur.

Er staan 34 overdekte parkeerplaatsen ter beschikking van de winkel, die ook is voorzien van een Carrefour Drive-afhaalpunt. Klanten kunnen er ook hun Simply You Box afhalen die ze besteld hebben op www.SimplyYouBox.be.

In de winkel zullen een tiental nieuwe medewerkers aan de slag gaan, die grotendeels afkomstig zijn uit de regio. Ook voor het personeel wordt lokale verankering dus hoog in het vaandel gedragen.

De nieuwe supermarkt wordt uitgebaat door de heer Mesut AKAY. Samen met zijn team staat hij paraat om in te spelen op de vragen en behoeften van de klanten en hen de beste service bieden.

Adres: Carrefour Market Anderlecht, Ninoofse Steenweg 721, 1070 Brussel

Over Carrefour België:
Carrefour stelt vandaag 11.500 mannen en vrouwen tewerk. Met 45 Carrefour Hypermarkten, 443 Market Supermarkten, 296 Express buurtwinkels en 179 Drive afhaalpunten is Carrefour België de eerste en enige winkelketen die de klant in elke levens- en consumptiefase volgt.

Dankzij haar lokale verankering in bijna elke gemeente en een uniek aanbod van 11.000 lokale en meer dan 2.200 Bio & Welzijnsproducten is Carrefour België de partner van het dagelijkse leven. Daarom doen dagelijks 650.000 klanten en jaarlijks zo’n 80% van de gezinnen in België hun boodschappen bij Carrefour.

Carrefour België maakt deel uit van de Carrefour groep, de grootste voedingsretailer ter wereld met meer 380.000 medewerkers. De groep is met meer dan 12.000 winkels aanwezig in meer dan 30 landen en realiseerde in 2016 een omzet van 103,7 miljard euro onder enseigne.  



Retail
Vakbonden houden e-commerce niet tegen

 Nachtarbeid kan in België al geruime tijd. In de logistiek faciliteren al tientallen akkoorden nachtwerk. Het is aan de werkgevers om er gebruik van te maken. De gewoonten van de consument veranderen, de bedrijven moeten zich aanpassen. De vakbonden kunnen extra tewerkstelling in de e-commerce alleen maar toejuichen. Maar dan moet het wel om kwalitatieve tewerkstelling gaan. En dan komen we bij de kern van de zaak: de werkgeversorganisaties klagen de hoge loonkosten in ons land aan. Vaak wordt vergeleken met Nederland. Maar even vaak wordt ‘vergeten’ dat vooral studenten er in de e-commerce werken. Een 18-jarige die voltijds werkt, heeft er een bruto maandloon van 706 euro, of 4,29 euro per uur. Toch bewijzen bedrijven als Torfs, Vanden Borre of IKEA dat het kan. Bron: De Tijd



Slachthuizen
Doek valt na halve eeuw over slachthuis Sint-Truiden

  In 1970 kwam er aan de Veemarkt in Sint-Truiden onder impuls van toenmalig burgemeester De Marneffe een stedelijk slachthuis. Tijdens de jaren ’70 en ’80 had Sint-Truiden één van de meest toonaangevende veemarkten en slachthuizen van de regio. Al snel kwamen een aantal vleesverwerkende bedrijven zich vestigen naast het slachthuis. Maar problemen met de milieuwetgeving en met dierziektes zoals varkenspest en mond-en-klauwzeer zorgden eind jaren ’90 en begin 2000 voor problemen.

Vanaf 2002 moest het stadsbestuur jaarlijks gemiddeld één miljoen euro bijpassen om het verlieslatende slachthuis te laten overleven. In 2007 besloot toenmalig schepen van Economie Roland Duchâtelet dat een sluiting van het slachthuis onafwendbaar was door het tekort aan dieren en de te hoge personeels- en uitbatingskosten. Van de acht vleesverwerkende bedrijven die er gevestigd waren, sloten er uiteindelijk vier een zakelijk akkoord met de stad om het slachthuis voor één symbolische euro over te nemen en het als NV Slachthuis verder uit te baten.

Maar op 31 januari gaan de deuren nu onherroepelijk dicht. Op 1 augustus 2018 moeten ook alle vleesverwerkende bedrijven het terrein verlaten hebben. De enige die er nu nog overblijft, is vleesgroothandelaar Jo Herbots. In juli verhuist hij naar een nieuwe bedrijfsgebouw op het industrieterrein in Brustem. “Een slachthuis naast de deur was een ongelooflijke luxe, maar intussen hebben wij akkoorden met de slachthuizen van Heist-op-den-Berg en Aubel. Dat betekent extra vervoerskosten, maar er is geen andere keuze”, aldus Jo Herbots.

Na 1 augustus worden de bulldozers ingezet om de gebouwen te slopen. Voorlopig wordt een hal gespaard. Het terrein wordt dan klaargemaakt om de parking voor gratis langparkeren uit te breiden. Aanvankelijk was het de bedoeling om er een hippe woon- en recreatiesite te laten optrekken die als nieuwe trekpleister voor de stad kon dienen, maar die bouwplannen zijn in de ijskast geplaatst. 

Bron: Het Belang van Limburg  



Slachthuizen
Dierenrechtenactivisten confronteren shoppers in Nieuwstraat met gruwel slachthuizen

 

De activisten stelden zich daarvoor in een vierkant op zodat aan elke kant voorbijgangers geconfronteerd werd met de beelden. “Wij tonen de mensen wat de vleesindustrie niet wil dat we tonen”, klinkt het bij een activiste.
De personen die halt houden bij de opstelling worden nadien op geïnformeerd door de activisten. De wereldwijde organisatie Anonymous for the Voiceless hield de afgelopen jaren al meer dan 2.000 gelijkaardige acties in 56 landen en 376 steden. Hun boodschap blijft hetzelfde. “Word veganistisch. Want we hebben eigenlijk geen vlees of dierlijke producten nodig. We moeten deze dieren niet grootschalig kweken en dat is dan weer beter voor het milieu”, aldus een activiste.

bron: Belga



Slachthuizen
Weldra hebben alle Vlaamse slachthuizen een 'black box'

In het transparantie-akkoord dat de slachthuizen via hun sectorfederatie FEBEV sloten met de landbouworganisaties beloven de Waalse leden dat ze voor de karkasweging een afgeschermd registratiesysteem zullen invoeren. In Vlaanderen is de ‘black box’ wettelijk verplicht voor slachthuizen sedert 2016. Niet alle slachthuizen stelden zich meteen in regel zodat zowel Peter Wouters (N-VA) als Jos De Meyer (CD&V) in de landbouwcommissie van het Vlaams Parlement informeerden naar de stand van zaken.

Blijkt dat een hardleers varkensslachthuis na enkele processen-verbaal en een bestuurlijke geldboete de black box eindelijk invoerde. Alleen twee runderslachthuizen moeten de stap nu nog zetten. “Daar is een reden voor”, verduidelijkt minister Joke Schauvliege. “Het ene is een klein slachthuis dat net boven de limiet zit van het aantal slachtingen per jaar vanaf wanneer je aan de verplichting moet voldoen. Het andere slachthuis is nieuw en pas vorig jaar opgestart en moet nog aanpassingen doen. Beiden hebben een verklaring, maar zijn wel in overtreding en werden dus officieel aangemaand. Intussen is men vergevorderd om dat in orde te brengen en zal de black box er snel komen. Verder uitstel zullen we zeker niet tolereren.”

Vertrouwen is goed, maar controle is af en toe ook nodig zodat minister Schauvliege in 2015 het initiatief nam om de wegingen die slachthuizen uitvoeren te laten registeren in een afgeschermd IT-systeem, de zogenaamde black box. Een juist karkasgewicht is nodig voor een correcte uitbetaling van veehouders. Ieder slachthuis wordt periodiek gecontroleerd. Ook het werk van de erkende classificeerders aan de slachtlijn wordt door de overheid geëvalueerd.

Bron: VILT



Slachthuizen
Boete van 15 000 euro voor slachthuis Verbist

De eigenaar van het slachthuis in Izegem is in beroep veroordeeld tot een geldboete van 15.000 euro voor inbreuken op de milieuwetgeving. Dat schrijft Het Nieuwsblad.  Minister Ben Weyts besliste na het filpje van Animal Rights om het slachthuis te sluiten. Deze boete spreekt echter over feiten die dateren uit 2015, op een boerderij van het slachthuis stonden toen 642 runderen in plaats van de toegelaten 566. Daarnaast loosde hij afvalwater in grondwater.  Bron: Focus Tv



Slachthuizen
Extra inspectieteam slachthuizen

Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) belooft dat 2018 een keerpunt in de strijd voor meer dierenwelzijn wordt. Zijn regering maakt 3 miljoen euro vrij voor een extra inspectieteam dat zich focust op slachthuizen. Daarnaast komen er strengere straffen voor dieren mishandeling, en krijgt elke politiezone en elk parket een Dierenwelzijn-verantwoordelijke. Bron: landbouwleven



Vakwedstrijden
Slager Frederiek in prijzen met ambachtelijke paté

Slager Frederiek Strubbe van Slagerij-Traiteur Frederiek & Kim in de Stationsstraat in Aalter heeft de culinaire vakwedstrijd Jean Berquin 2018 gewonnen, met zijn ambachtelijke boerenpaté. De award blinkt voortaan op de toog. “De wedstrijd wordt al dertien jaar georganiseerd door de slagers en traiteurschool van Diksmuide”, zegt Frederiek. In de jury zaten Geert Van Hecke, Franky Vanderhaeghe, Ivan Claeys en Norbert Van Speybroeck. De wedstrijd is een onderdeel van het Festival van het Varkentje.” Bron: Het Nieuwsblad



Vers Vlees
Waarom eten we steeds minder konijn?

De Belg eet volgens het VLAM gemiddeld 250 gram konijnenvlees per jaar. Dat is de helft in vergelijking met vijftien jaar geleden. En dus moest er een campagne komen, vond het Centrum, dat met "De Week van het Konijn" op de proppen kwam. Het doel is duidelijk: mensen overtuigen om de kip of het rund af en toe te vervangen door konijnenvlees.

Huisdier

Het VLAM richt zich vooral op jonge gezinnen. Zij zouden - veel meer dan ouderen - konijnen eerder als huisdieren zien en niet als mogelijk voedsel. "Nochtans hielden mensen in de 19e en in het begin van de 20e eeuw ook konijnen als huisdier. Al waren ze daar wel degelijk bedoeld om uiteindelijk op te eten", zegt culinair historicus Peter Scholliers in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Het is goedkoop en het was vaak het enige vlees dat in een week of een maand op het bord kwam."

Kip of rund kan je versnijden in lapjes. Bij konijn zie je nog goed dat het een dier was.

Maar de konijnen van vroeger zijn niet die van nu. De "gekweekte" konijnen waren "dikke, zware beesten", die van nu zien er schattig uit en worden meer aanzien als knuffeldier. Dat zal wellicht voor een deel verklaren waarom we het nu minder eten.

"Maar daarnaast gaat het om een soort vlees waarbij het dier nog sterk in te zien is", zegt Scholliers. "Kip of rund kan je gaan versnijden. Daarbij verdwijnt het dier in lapjes. Bij konijnen is dat amper het geval. Daarbij zie je nog dat het ooit een dier was. Dat speelt zeker mee."

Generaties

Nog opmerkelijk: mensen ouder dan 50 jaar eten wél nog konijnen. "Zij kennen het als vlees en weten hoe ze het moeten bereiden. De jongeren vinden het omslachtig, want het duurt toch wel even vooraleer een konijn klaar is. Ze kennen bovendien de smaak niet en hebben het amper al gegeten."

"Het aanbod van wat we eten, komt en gaat continu", zegt Scholliers. "De schommelingen zijn vaak onbewust. Ook bij groenten is dat het geval, trouwens. Nu merken we veel interesse in de "vergeten groenten". Zo zie je aardappelsoorten opduiken waarvan ouderen zeggen dat ze dat helemaal niet lekker vonden toen ze klein waren. Voor een deel heeft dat ook te maken met nostalgie."

Bron: VRT

 



Vers Vlees
Lidl stapt in welzijnslabels voor vers vlee

Het betreft vier verschillende etiketten die indiceren wat het dierenwelzijnsniveau is op de bedrijven waarvan het vlees afkomstig is.

Vier welzijnsniveau‘s:

    Niveau 1 is zogenoemde stalhouderij en duidt aan dat het welzijn overeenkomt met de wettelijke eisen.
    Niveau 2 is ’stalhouderij plus’ en stijgt boven de wettelijke eisen uit met meer ruimte per dier en bezigheidsmateriaal.
    Niveau 3 is vlees van bedrijven waar de dieren tevens over een uitloop naar buiten beschikken (bijvoorbeeld scharrelhouderij als het over varkens gaat).
    Niveau 4 is vlees van biologisch gecertificeerde bedrijven

Assortiment op basis van dierwelzijn

Lidl claimt dat het de eerste grootgrutter is in Duitsland die zich concreet ten doel stelt zijn assortiment vorm te geven op basis van meer dierenwelzijn. “Ons doel is, om alle huismerken in het segment vers vlees op den duur minstens op niveau 2 aan te kunnen bieden,” verklaart inkoopdirecteur Jan Bock van het kruideniersconcern. De labels komen op zowel vers rundvlees, als varkens- en pluimveevlees.
Bron: Boerderij



Vers Vlees
Minister Ducarme werkt aan export rundvlees en kip naar China

Federaal landbouwminister Denis Ducarme meldt vanuit Peking dat China bereidheid toont om in de toekomst Belgisch rundvlees te importeren. “Een onverhoopt succes”, zegt hij, aangezien China eind jaren ’90 zijn grenzen sloot voor Europees rundvlees naar aanleiding van de dollekoeienziekte. Met een delegatie van het Voedselagentschap had Ducarme een onderhoud met de Chinese viceminister van Landbouw. Die beloofde een missie naar België te sturen om de rundvleesketen van het Belgische wit-blauw te komen inspecteren met het oog op een exportvergunning naar China.



Vers Vlees
Weldra hebben alle Vlaamse slachthuizen een 'black box'

Twaalf varkensslachthuizen en evenveel runderslachthuizen hebben een afgeschermd registratiesysteem voor het meten van de karkasgewichten. Minister Joke Schauvliege laat aan volksvertegenwoordiger Peter Wouters (N-VA) weten dat er nog twee andere runderslachthuizen zijn waar de zogenaamde ‘black box’ binnenkort ingang vindt. Eén varkensslachthuis was hardleers en kreeg meerdere processen-verbaal en een geldboete alvorens het zich in orde stelde. Bron: Vilt



Vers Vlees
Doek valt na halve eeuw over slachthuis van Sint-Truiden

Het slachthuis van Sint-Truiden is niet meer. Na meer dan een halve eeuw valt woensdag het doek over het Limburgse slachthuis. Alle vleesverwerkende bedrijven die nog actief zijn op de site, krijgen tot eind juli de tijd om te verhuizen. Nadien volgt de sloop en wordt het terrein klaargemaakt voor gratis langparkeren. Er waren al geruime tijd problemen met het slachthuis. Zo kwamen er klachten van buurtbewoners over lawaaihinder. Bron: Vilt



Vleeswarenfabrieken
Gegarandeerd antibiotica-vrije charcuterie

Ondanks de grote varkensproductie in Duitsland, koopt Reinert – een van de grotere Duitse vleeswarenproducenten – het vlees in bij de grote Deense varkensslachter Danish Crown. Dat bedrijf startte 3 jaar geleden met de slacht van varkens die met een hoog dierenwelzijn, maar zonder gebruik van antibiotica (dat vroeger werd gebruik als groeibevorderaar, maar ook nodig blijft bij de behandeling van ziekten) worden gehouden op het eiland Bornholm. Ongeveer 40% van de varkens haalt de eindstreep niet zonder antibiotica. Die dieren niet behandelen zou niet ethisch zijn; ze worden uit de antibioticavrije lijn gehaald en als regulier varkensvlees in de andere lijnen van de slachter verwerkt.

Danish Crown slacht inmiddels 200.000 gegarandeerd geheel antibioticavrij gemeste dieren per jaar. Vorig jaar vertienvoudigde Danish Crown zijn productie om aan de vraag uit de VS te kunnen voldoen. Amerikaanse consumenten én investeerders ontwikkelen een steeds grotere weerstand tegen met antibiotica gemest vlees. Reinerts nieuwe lijn bestaat uit vleeswaren, dus niet alleen de duurbetaalde varkenshaasjes of andere gewilde stukken. Er is sprake van de eerste vorm van kop-tot-staartverwerking zonder antibiotica.

Consumenten denken dat ze gevaarlijke doses antibiotica via vlees binnen kunnen krijgen. Regelgeving bepaalt dat dat – mits aan de wet wordt voldaan – is uitgesloten. Antibioticagebruik zorgt voor de ontwikkeling van resistente bacteriën die op verschillende plekken kunnen opduiken. Via de mest in het milieu, maar eventueel ook via vlees in de keuken. Het directe gevaar zit dan ook niet in de antibiotica, maar in die resistente kleine organismen. Antibioticavrijvlees helpt met name bij het voorkomen van de ontwikkeling van antibioticaresistentie in het milieu buiten de keuken. Zowel Reinert als Danish Crown hopen dat hun producten navolging krijgen onder Duitse retailers. Het antibioticagebruik onder Duitse boeren ligt dubbel zo hoog als in Denemarken. Nederland scoort iets slechter dan de Denen.

Bron: Vlees +



Vleeswarenfabrieken
Vandromme Vleeswaren verovert de Franse harten

De familiale kmo heeft inmiddels een traditie van vijf generaties. Het begon allemaal met een eenvoudige slagerij in het centrum van Ieper. Gaandeweg werd de slagerij ook een toeleverancier van andere slagerijen. Het business model was zo eenvoudig als maar zijn kan: een 50-tal producten werden in grotere hoeveelheden aangemaakt en in bulkverpakking bij slagerijen geleverd. Vandromme bouwde zich jaar na jaar een stevige reputatie op in de Westhoek. Lokale slagers bleven vaste klant, lokale distributeurs toonden interesse. De groei zorgde er voor dat het bedrijf zich in 1981 als eerste vestigde op één van de Ieperse industriezones (Dehemlaan). Inmiddels is Vandromme een naam in heel België. Tijd dus om door zijn eigen grenzen te breken.

Samen met FIT

“We kwamen in contact met de mensen van Flanders Investment & Trade (FIT) en die onderwierpen ons dadelijk aan een export-scan“, aldus Thomas Vandromme. “Een heel leerrijke ervaring. We kregen heel wat kritische vragen, nuttige tips, handige weetjes voorgeschoteld. Het zette ons alleen maar aan om te springen. We trokken onze stoute schoenen aan, vulden de frigoboxen met onze allerfijnste vleeswaren en trokken naar Frankrijk. We namen er als groentjes deel aan onze eerste voedselbeurs in Parijs. Mét succes. Ons beursstandje werd overrompeld. We netwerkten à volonté. En onze rillette zal weldra in Frankrijk in de rekken liggen.”

Zo’n eerste succes smaakt naar meer. In oktober stonden de zaakvoerders Thomas en Caroline in Keulen ook op de tweejaarlijkse Anuga-beurs. Dé referentie in Europa. In het voorjaar trekken ze naar Foodexpo in Japan. “We maken daar opnieuw gebruik van de faciliteiten die FIT aan Vlaamse ondernemers biedt”, aldus Thomas Vandromme.
Bron: Made in West-Vlaanderen



Voedingsindustrie
Nieuwe steun voor groep Derwa

Beide ondernemingen, bakens in het Luikse economische weefsel, zijn al gedurende decennia actief in de vleesverwerking, vooral van varkens- en rundsvlees. Deze onderhandelingen resulteerden in de ondertekening van een principeakkoord dat op zeer korte termijn de overdracht van 100% van de aandelen van de ondernemingen van groep Derwa aan een Belgisch consortium van overnemers zal mogelijk maken.

 

Belgian Meat Partners

 

Dit consortium van industriëlen bouwt zijn geloofwaardigheid op het innoverend concept van de netwerkonderneming dat nog weinig toegepast wordt in België en in Europa. De partnerondernemingen zijn allemaal actief in de hoofdactiviteiten van de vleesketen met bewezen track record en een solide financiële status.

 

Naast dit originele gemeenschappelijke project om groep Derwa weer op de rails te zetten, blijven de individuele partnerbedrijven autonoom hun producten en diensten aanbieden aan hun klanten.

 

Dit consortium van industriële bedrijven, gegroepeerd rond het concept van ondernemende samenwerking, heeft besloten om al zijn professionele expertise ter beschikking te stellen om de herpositionering van groep Derwa in de best mogelijke omstandigheden te begeleiden.

 

Het consortium, samengebracht onder de naam Belgian Meat Partners, bestaat uit de ondernemingen Groep De Brauwer, Euro Meat Group, Piron-Gotta, Q-Group en Sobemax.

 

Meerwaarde creëren

 

De doelstelling is om, dankzij de technische knowhow in de creatie van waarde in de varkens- en rundvleesketen (van productie, over slachten tot uitsnijden eerste snit) van de nieuwe partners, een reële meerwaarde te creëren voor de klanten, medewerkers, leveranciers en aandeelhouders van groep Derwa.

 

De creatie van deze meerwaarde omvat de toepassing van nieuwe technologieën in de productie, management en logistiek, onderzoek en ontwikkeling, de uitbouw van een performante exportstructuur, zonder daarbij de constante bezorgdheid te vergeten voor de levering van een onberispelijke kwaliteit van producten en diensten aan de klanten.

 

Van de productie tot de slacht, en vervolgens alle andere stappen in de valorisatie van varkens- en rundvlees, met inbegrip van de opslag en de logistiek, dat zijn de uitdagingen die de nieuwe industriële partners geassocieerd aan de turnaround van groep Derwa met enthousiasme willen realiseren.

 

Ambitieus investeringsprogramma

 

Een ambitieus investeringsprogramma, gespreid over de periode 2018-2020, zal groep Derwa toelaten, binnen een nieuwe vleescluster in het oosten van Wallonië, haar productieapparaat stapsgewijs op het niveau van de beste standaarden in de sector te brengen.

 

Slachthuis Luik

 

Het succes van deze herpositionering, zowel financieel, operationeel als commercieel, van groep Derwa steunt eveneens op een reorganisatie van de operationele activiteiten van het intercommunaal slachthuis van Luik.

 

Inderdaad ongeveer 70% van de omzet van het openbaar slachthuis van Luik wordt gerealiseerd met groep Derwa. Een performant slachthuis op de site te Luik is dan ook bepalend voor het succes van dit industriële project.