Vandromme Vleeswaren verovert de Franse harten

Het Ieperse Vandromme Vleeswaren zet zijn eerste stappen op de Franse markt en wil verder het buitenland in met zijn kwaliteitsproducten. 

De familiale kmo heeft inmiddels een traditie van vijf generaties. Het begon allemaal met een eenvoudige slagerij in het centrum van Ieper. Gaandeweg werd de slagerij ook een toeleverancier van andere slagerijen. Het business model was zo eenvoudig als maar zijn kan: een 50-tal producten werden in grotere hoeveelheden aangemaakt en in bulkverpakking bij slagerijen geleverd. Vandromme bouwde zich jaar na jaar een stevige reputatie op in de Westhoek. Lokale slagers bleven vaste klant, lokale distributeurs toonden interesse. De groei zorgde er voor dat het bedrijf zich in 1981 als eerste vestigde op één van de Ieperse industriezones (Dehemlaan). Inmiddels is Vandromme een naam in heel België. Tijd dus om door zijn eigen grenzen te breken.

Samen met FIT

“We kwamen in contact met de mensen van Flanders Investment & Trade (FIT) en die onderwierpen ons dadelijk aan een export-scan“, aldus Thomas Vandromme. “Een heel leerrijke ervaring. We kregen heel wat kritische vragen, nuttige tips, handige weetjes voorgeschoteld. Het zette ons alleen maar aan om te springen. We trokken onze stoute schoenen aan, vulden de frigoboxen met onze allerfijnste vleeswaren en trokken naar Frankrijk. We namen er als groentjes deel aan onze eerste voedselbeurs in Parijs. Mét succes. Ons beursstandje werd overrompeld. We netwerkten à volonté. En onze rillette zal weldra in Frankrijk in de rekken liggen.”

Zo’n eerste succes smaakt naar meer. In oktober stonden de zaakvoerders Thomas en Caroline in Keulen ook op de tweejaarlijkse Anuga-beurs. Dé referentie in Europa. In het voorjaar trekken ze naar Foodexpo in Japan. “We maken daar opnieuw gebruik van de faciliteiten die FIT aan Vlaamse ondernemers biedt”, aldus Thomas Vandromme.
Bron: Made in West-Vlaanderen