Opnieuw miljoenenverlies voor Makro

Ondanks een zware herstructurering en miljoeneninjecties van zijn Duitse moederbedrijf, blijft Makro verlies maken. De keten is met zijn grote winkels buiten de stad in hetzelfde bedje ziek als Carrefour.

De problemen van de Belgische winkels van de supermarktketen Makro (6 winkels) en de horecagroothandel Metro (11 winkels) zijn vorig jaar kleiner geworden, maar niet volledig verdwenen. Dat blijkt uit het gezamenlijke jaarverslag over het boekjaar dat in september is geëindigd. Het bedrijfsverlies daalde van 105,2 miljoen euro naar 52,9 miljoen euro. Daardoor loopt het overgedragen verlies op tot 195 miljoen euro. De omzet daalde ook, van 961 miljoen naar 846 miljoen euro.

 

Dat de verkoop is teruggelopen is deels te verklaren doordat Makro zijn elektronica-afdelingen heeft gesloten. De vrijgekomen ruimte wordt verhuurd aan elektroketen Media Markt. Maar de verkoop daalt ook doordat er minder volk over de vloer komt bij Makro. 'Het afgelopen boekjaar was opnieuw een zeer moeilijk jaar voor de distributiesector', zegt de directie in een toelichting. Ze verwijst naar sterke concurrentie en sterke prijsdruk.

195 miljoen verlies

Sinds 2014 verloren 870 Makro-medewerkers hun job. Ook Makro voerde al ontslagrondes uit. In 2014 verdwenen 370 jobs. Dat was onvoldoende om het tij te keren en daarom verdwenen er in 2016 opnieuw 500 arbeidsplaatsen.

Tegelijk veranderde Makro zijn aanbod. Het legt nog steeds de nadruk op voeding. Daarnaast werden feestproducten en doe-het-zelf-goederen meer in de kijker gezet. Elektro verdween en kleding en boeken werden minder belangrijk. Makro wou die afdelingen verkopen, maar vond geen koper.

Nieuwe aanpassingen

Terwijl het overgedragen verlies blijft aandikken, pompt Makro's Duitse moederbedrijf Metro Group tientallen miljoenen in zijn Belgische dochter.

Metro wil nieuwe winkels openen

 

Terwijl Makro België het zorgenkind is van het Duitse moederbedrijf Metro Group, doet zusterketen Metro België het beter. Aparte cijfers voor enerzijds Metro en anderzijds Makro zijn er niet. Beide ketens rapporteren hun financiële toestand gezamenlijk.

 

In het jaarverslag staat dat Metro nieuwe winkels wil openen in België. De elf winkels die er al zijn krijgen dit jaar versterking van een nieuwe winkel in de buurt van de kust. Nadien kunnen nog nieuwe winkels volgen en zelfs overnames zijn een optie, klinkt het.

 

Metro richt zich uitsluitend op (horeca)ondernemers. Zonder btw-nummer kun je niet winkelen bij Metro.

 

Bij Makro is iedereen welkom. De keten lijkt eerder op een grote supermarkt dan op een groothandel. De dagen dat je bij Makro alleen binnen kon met een btw-nummer behoren al een tijdje tot het verleden.

 

In 2016 was er een kapitaalinjectie van 115 miljoen euro, in 2017 een van 50 miljoen euro en begin dit jaar pompten de Duitsers 40 miljoen euro in Makro. Bovendien zijn ze bereid om dit jaar nog eens 10 miljoen in het bedrijf te steken.

 

De vraag rijst of er een nieuwe herstructurering in het verschiet ligt. Makro is karig met commentaar. 'Binnenkort kunnen we meer zeggen over onze strategie', zegt een woordvoerder. De CEO was niet beschikbaar voor commentaar.

 

In het jaarverslag is sprake van 'nieuwe aanpassingen aan het assortiment' en verdere vereenvoudigingen van de organisatiestructuur.

 

De vakbonden zijn er niet gerust in. 'En het personeel evenmin', zegt Leen Van Lierde van de vakbond ACLVB. 'We verwachten dat er voor juni maatregelen komen.'

 

'We hebben de indruk dat de directie het zelf niet goed weet', zegt ze. 'De samenstelling van de directie is in de afgelopen jaren verschillende keren veranderd, maar dat bracht geen zoden aan de dijk.'

 

Het blijft gissen naar de volgende stap. 'Nieuw jobverlies is niet haalbaar, de winkels draaien op een minimumcapaciteit', zegt Van Lierde. Ze verwacht dat Makro opnieuw afdelingen zal verkopen of sluiten.

 

Bij Makro werken vandaag 1.879 mensen. Bij Metro 547. De ondersteunende diensten tellen 315 personeelsleden.

Bron: De Tijd