Aoste lanceert vegetarisch broodbeleg

Opmerkelijk: charcuteriemerk Aoste lanceert een gamma vegetarische producten voor op de boterham. Het wil binnen enkele jaren zelfs de grootste aanbieder van vegetarische alternatieven in België worden. Onder de naam ‘Le Végétarien’ breidt het zijn gamma uit met vijf vegetarische varianten voor op de boterham: Nature, Tuinkruiden, Curry, Gemengde groenten en Méditerranée. De nieuwe recepten, op basis van eiwitten, zijn een bron van proteïnen en hebben een beperkt verzadigd vetgehalte (gemiddeld 1,5%) door het gebruik van zonnebloemolie. Volgens Aoste heeft ‘Le Végétarien’ echter de kenmerkende smaak van het merk. “De typische volle smaak waarvoor Aoste bekend staat, wordt verzekerd door de combinatie van fijne tuinkruiden en randjes van pittige curry of mediterraanse kruiden”, klinkt het.

 

 

Aoste biedt als eerste charcuteriemerk in België een vegetarisch gamma aan. Onder de naam ‘Le Végétarien’ breidt het zijn gamma uit met vijf vegetarische varianten voor op de boterham: Nature, Tuinkruiden, Curry, Gemengde groenten en Méditerranée.

 
100% vegetarisch
 
De nieuwe recepten, op basis van eiwitten, zijn een bron van proteïnen en hebben een beperkt verzadigd vetgehalte (gemiddeld 1,5%) door het gebruik van zonnebloemolie. Bovendien zijn de ‘Le Végétarien’-producten vrij van smaakversterkers en artificiële kleurstoffen. Er wordt met uitsluitend natuurlijke kleurstoffen gewerkt op basis van radijs, appel en bosbessen. Het gamma is tevens vrij van gluten, soja en lactose en heeft een laag suikergehalte (0,7%). Ten slotte bevatten de nieuwe recepten het Europese V-label, wat betekent dat ze 100% vegetarisch zijn.

 

Flexitariërs
 
Met de nieuwe veggie producten wil Aoste vooral inspelen op de groeiende groep van flexitariërs. Dat zijn consumenten die vlees niet helemaal afzweren, maar hun vleesconsumptie wel willen beperken door ook vegetarische alternatieven te eten.

 

“Het nieuwe gamma ‘Le Végétarien’ van Aoste is in eerste instantie bedoeld voor diegenen die af en toe willen overstappen naar een vegetarisch alternatief op de boterham, naast klassieke charcuterie (vlees) en kaas”, zegt Thomas De Boes, Brand Manager Aoste. Uit een recent onderzoek in opdracht van Aoste blijkt immers dat tot 16% van de Belgen op zoek is naar vegetarisch broodbeleg om af en toe te variëren met klassiekers zoals charcuterie en kaas.

 
Barrière: smaak
 

Uit bijkomend onderzoek blijkt dat wat vegetarisch beleg betreft, de grootste barrière de smaak is. Volgens Aoste heeft ‘Le Végétarien’ echter de kenmerkende smaak van het merk. “De typische volle smaak waarvoor Aoste bekend staat, wordt verzekerd door de combinatie van fijne tuinkruiden en randjes van pittige curry of mediterraanse kruiden”, klinkt het.

 
Ambitie: marktleider worden
 

Het is opmerkelijk dat een producent van vleesproducten, zich ook op de vegetarische markt stort, maar Aoste doet dat niet zomaar. Integendeel: het merk heeft grote ambities. “We zijn niet van plan het hierbij te laten", zegt Thomas De Boes. "Zo willen we met Aoste tegen 2018 ons broodbelegassortiment verder uitbreiden met nog andere vegetarische alternatieven voor op de boterham. Hier zullen wellicht ook veganistische alternatieven tussen zitten. Onze ambitie met Aoste is om tegen 2025 de grootste aanbieder te worden in België van vegetarische alternatieven.”
Bron: Gondola